Groupon-stifter sparket ud - men kan grine hele vejen til banken

Den fyrede firmachef kan trøste sig med gigantisk formue.

Artikel top billede

Internet-kometen Groupon voksede sig hurtigt til at blive en milliard-virksomhed og nettets absolutte "darling", men selskabets fald har været næsten lige så dramatisk. I sidste uge besluttede bestyrelsen at sige farvel til den 32-årige stifter og chef for firmaet, Andrew Mason, som får ansvaret for den seneste tids nedtur.

Men der er nu ingen grund til medlidenhed. Andrew Mason forlader selskabet med aktier til en værdi af omkring 1,2 mia. kr. Det fortæller avisen Wall Street Journal og henviser til en meddelelse fra selskabet til det amerikanske børstilsyn SEC.

Mason ejer stadig 7,1 pct. af selskabets aktier, og han trak 160 mio. kr. ud af selskabet allerede inden børsnoteringen.

Men faktisk kunne hans aktieformue være meget større. Groupon gik på børsen den 4. november 2011, og dengang havde Masons aktier en værdi på 8,2 mia. kr. Efter børsnoteringen er værdien faldet med 85 pct.

På én enkelt dag faldt aktiekursen med 21 pct. sidste år efter et skuffende regnskab, hvor selskabet både måtte rapportere om et fald i antallet af nye kunder og en svagere omsætning end ventet.

Groupon er dermed et af de mange teknologi-selskaber, der har klaret sig rigtig dårligt på børsen. Facebook ligger også langt under den oprindelige kurs.

Hos Groupon kan virksomheder tilbyde rabatkuponer, men tilbuddet gælder først, hvis et bestemt antal kunder har sagt ja. Groupon beholder en provision, som typisk er halvdelen af rabatkuponens værdi.

Mange investorer og analytikere tvivler efterhånden på, om forretningsmodellen for Groupon overhovedet kan fungere. Flere af konkurrenterne har allerede givet op.

Problemer med regnskabspraksis har også svækket markedets tillid til Groupon. I 2011 måtte det amerikanske børstilsyn SEC tvinge Groupon til at ændre sine regnskabsmetoder - og det betød, at selskabets omsætning med ét slag blev halveret.

Hele Groupon-chefens morsomme farvelbrev kan læses hos The Atlantic.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S