Channelworld Expo: Skab en ny salgskultur

It-kunderne ringer ikke længere af sig selv, og derfor har mange forhandlere brug for at skabe en ny salgskultur, lyder et af budskaberne på Channelworlds forhandlerkonference i dag.

Artikel top billede

"Al for mange sælger sidder og venter aggressivt ved telefonen og venter på at kundernes skal ringe."

Sådan lød det ironisk, da direktør Martin Frandsen fra firmaet Coachers her til formiddag som den første indtog scenen ved Channelworlds forhandlerkonference i Odense Congress Center.

Martin Frandsen er den første af en stribe oplægsholdere, som i løbet af dagen giver de omkring 350 konferencedeltagere input til, hvordan nutid og fremtid ser ud for forhandlerne i den danske it-kanal. Han fokuserede især på, at salg de seneste år - især på grund af den økonomiske krise - på dramatisk vis har ændret kravene til salgsarbejde.

"I 2013 er gamet et helt andet end i 2007. Dengang sad vi og ventede på, at kunderne ringede til os. Og de ringede jo! Et af vores problemer er, at vi selv deler oplevelse af, at salg og sælgere kun tænker på egen vinding. Salg er lidt suspekt og noget, der optræder i DRs Kontant," lød diagnosen fra Martin Frandsen.

"Men godt salg er, at hjælpe en kunde til at træffe en god beslutning. En god sælger finder kundernes problemer og giver en viden, som kunden ikke har på forhånd. Mange teknisk dygtige folk ved ikke, hvordan de skal indlede en dialog med kunden, og vil heller ikke virke påtrængende," sagde Martin Frandsen.

Han gav i sit indlæg en række konkrete bud på, hvordan man som forhandler kan arbejde målrettet for at skabe en salgskultur, der gennemsyrer hele virksomheden.

Det kræver ifølge Martin Frandsen en indsats på flere områder. Men klare mål, ressourcer, tid og respekt for god forberedelse er en del af det, der kræves for at skabe en god salgskultur.

Men lige så afgørende er det at basere sig på handling plus en stærk overbevisning om, at man har noget at tilbyde kunderne.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job