Channelworld Expo: Skab en ny salgskultur

It-kunderne ringer ikke længere af sig selv, og derfor har mange forhandlere brug for at skabe en ny salgskultur, lyder et af budskaberne på Channelworlds forhandlerkonference i dag.

Artikel top billede

"Al for mange sælger sidder og venter aggressivt ved telefonen og venter på at kundernes skal ringe."

Sådan lød det ironisk, da direktør Martin Frandsen fra firmaet Coachers her til formiddag som den første indtog scenen ved Channelworlds forhandlerkonference i Odense Congress Center.

Martin Frandsen er den første af en stribe oplægsholdere, som i løbet af dagen giver de omkring 350 konferencedeltagere input til, hvordan nutid og fremtid ser ud for forhandlerne i den danske it-kanal. Han fokuserede især på, at salg de seneste år - især på grund af den økonomiske krise - på dramatisk vis har ændret kravene til salgsarbejde.

"I 2013 er gamet et helt andet end i 2007. Dengang sad vi og ventede på, at kunderne ringede til os. Og de ringede jo! Et af vores problemer er, at vi selv deler oplevelse af, at salg og sælgere kun tænker på egen vinding. Salg er lidt suspekt og noget, der optræder i DRs Kontant," lød diagnosen fra Martin Frandsen.

"Men godt salg er, at hjælpe en kunde til at træffe en god beslutning. En god sælger finder kundernes problemer og giver en viden, som kunden ikke har på forhånd. Mange teknisk dygtige folk ved ikke, hvordan de skal indlede en dialog med kunden, og vil heller ikke virke påtrængende," sagde Martin Frandsen.

Han gav i sit indlæg en række konkrete bud på, hvordan man som forhandler kan arbejde målrettet for at skabe en salgskultur, der gennemsyrer hele virksomheden.

Det kræver ifølge Martin Frandsen en indsats på flere områder. Men klare mål, ressourcer, tid og respekt for god forberedelse er en del af det, der kræves for at skabe en god salgskultur.

Men lige så afgørende er det at basere sig på handling plus en stærk overbevisning om, at man har noget at tilbyde kunderne.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S