Channelworld Expo: Skab en ny salgskultur

It-kunderne ringer ikke længere af sig selv, og derfor har mange forhandlere brug for at skabe en ny salgskultur, lyder et af budskaberne på Channelworlds forhandlerkonference i dag.

Artikel top billede

"Al for mange sælger sidder og venter aggressivt ved telefonen og venter på at kundernes skal ringe."

Sådan lød det ironisk, da direktør Martin Frandsen fra firmaet Coachers her til formiddag som den første indtog scenen ved Channelworlds forhandlerkonference i Odense Congress Center.

Martin Frandsen er den første af en stribe oplægsholdere, som i løbet af dagen giver de omkring 350 konferencedeltagere input til, hvordan nutid og fremtid ser ud for forhandlerne i den danske it-kanal. Han fokuserede især på, at salg de seneste år - især på grund af den økonomiske krise - på dramatisk vis har ændret kravene til salgsarbejde.

"I 2013 er gamet et helt andet end i 2007. Dengang sad vi og ventede på, at kunderne ringede til os. Og de ringede jo! Et af vores problemer er, at vi selv deler oplevelse af, at salg og sælgere kun tænker på egen vinding. Salg er lidt suspekt og noget, der optræder i DRs Kontant," lød diagnosen fra Martin Frandsen.

"Men godt salg er, at hjælpe en kunde til at træffe en god beslutning. En god sælger finder kundernes problemer og giver en viden, som kunden ikke har på forhånd. Mange teknisk dygtige folk ved ikke, hvordan de skal indlede en dialog med kunden, og vil heller ikke virke påtrængende," sagde Martin Frandsen.

Han gav i sit indlæg en række konkrete bud på, hvordan man som forhandler kan arbejde målrettet for at skabe en salgskultur, der gennemsyrer hele virksomheden.

Det kræver ifølge Martin Frandsen en indsats på flere områder. Men klare mål, ressourcer, tid og respekt for god forberedelse er en del af det, der kræves for at skabe en god salgskultur.

Men lige så afgørende er det at basere sig på handling plus en stærk overbevisning om, at man har noget at tilbyde kunderne.

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Solution Specialist

Nordjylland

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S