Fortæl Google hvad der skal ske med dine data efter din død

Nu kan Google-brugere lave et digitalt testamente og bestemme, hvordan deres data skal håndteres efter døden.

Artikel top billede

Hvad skal der ske med dine billeder, e-mails og dokumenter, når du er død? Google er nu klar med en ny funktion, hvor du kan indstille, hvad der skal ske med dine data efter døden. Her kan du blandt andet bestemme, at alle data skal slettes, hvis kontoen har været inaktiv i en bestemt periode. Du kan også udpege personer, som skal modtage alle eller nogle af dine data.

Den nye funktion "Administration af inaktiv konto" findes under Googles kontoindstillinger. Her kan du bestemme, om og hvornår din konto behandles som inaktiv, hvad der sker med dine data, og hvem der underrettes.

Først skal du indstille en timeout-periode, efter hvilken din konto bliver regnet som inaktiv. Det kan være tre, seks, ni eller tolv måneder. Denne periode bliver beregnet ud fra det seneste login på Google-kontoen. Der sendes så en e-mail eller sms, når perioden er udløbet.

Du kan så tilføje betroede kontaktpersoner, der skal have besked om, at kontoen ikke længere bruges, og du har mulighed for at dele data med dem. Desuden er der mulighed for at få Google til at slette den aktive konto, når alle de indstillede handlinger er gennemført.

Der kan indstilles op til 10 kontaktpersoner, som skal informeres, hvis din konto er inaktiv. For hver enkelt person kan du vælge, hvilke data der skal deles.

Hvis du har indstillet, at kontoen skal slettes, bliver alle data fjernet fra tjenester som Google+, Blogger, Google Drive, Gmail, Picasa, Google Voice og Youtube.

I denne tyske blog forklarer Google, at funktionen skal gøre det lettere at forberede dit digitale liv efter døden og samtidig hjælpe dine pårørende og venner.

Hos den populære tjeneste Evernote er man også på vej med en funktion, der skal administrere dine beskeder efter døden.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S