Blodbad i konsulenthus: Derfor fyrer Capgemini

Ny strategi og en fusion med søsterselskab skal gøre op med fem års underskud i Capgemini. Se her, hvilke forretningsområder der bliver skåret væk.

Artikel top billede

Efter mindre end to måneder på posten træder konsulenthuset Capgeminis direktør Holger Bonde for alvor i karakter med en fyringsrunde, der koster 24 af selskabets omkring 300 medarbejdere jobbet.

Fyringerne hænger ifølge Bonde først og fremmest sammen med en ny strategi, som skal sætte fokus på de mest lønsomme forretningsområder i selskabet, som med en ubrudt række af underskud, siden finanskrisen brød løs i 2008, har tabt mere end tilsammen 70 millioner kroner før skat.

Til nytår fusionerer Capgemini med søsterselskabet Sogeti, som har klaret sig en del bedre end Capgemini. Holger Bonde er også direktør i Sogeti, hvor han har stået ved roret siden 2006. De to selskaber havde sidste år en samlet omsætning på mere end 400 millioner kroner.

"Vi har lagt en ny strategi, hvor vi har valgt nogle fokusområder, som vi ønsker satse på. Vi skal være et teknologihus som fokuserer på application development, maintenance og test af software. Hvis man skal være mere specifik, drejer det sig om sådan noget som SalesForce og vores løsninger til sundheds- og hospitalssektoren. Der kommer vi til at satse, ligesom vi vil satse på online og mobility-delen," siger Holger Bonde til Computerworld.

"Der er så nogle i den eksisterende organisation, som ikke passer så godt ind i den strategi. Det er så samtidig nogle af de områder, hvor det har været vanskeligt at tjene penge. Det er også nogle af områder, som vi nu skærer væk. De folk, vi nu afskediger, ved jo godt, at når jeg siger, hvad vi kommer til at satse på, så omfatter den nye retning ikke dem. Så det er ikke så svært for dem at forstå," siger han.

Men hvad er det så, I ikke skal lave fremover?

"Det bliver de opgaver, som ligger yderst ude i forhold til den mere forretningsmæssige rådgivning og vores rolle som strategihus. Sådan noget tror jeg ikke, vi skal fokusere på. Vi tror på, at den forandring vi laver nu betyder, at vi bliver endnu dybere og bedre på de områder, som vi vælger at fokusere på, så vi dermed kan blive endnu mere relevante for vores kunder."

Du har tidligere sagt, at der skal satses mere på salg. Skal I ansætte flere sælgere?

"Vi er stadig ved at finde ud af, hvordan den fremtidige salgsorganisation i de fusionerede selskaber kommer til at se ud. Men det er klart, at vi skal have en salgsorganisation, der er tilpasset den forretning, vi har."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S