Googles fremtidsbriller får designtwist og gøres klar til salg

Google nærmer sig lancering af sine sci-fi briller ved navn Glass. Samtidig er der foretaget ændringer af designet, der imødekommer noget af den kritik, som prototyperne har været udsat for.

Artikel top billede

Google Glass nærmer sig et færdigt produkt.

De futuristiske briller har længe eksisteret som prototype og i en Explorer Edition, som særligt udvalgte amerikanere har kunnet købe og prøve. 

Men nu er Google klar med en ny version af Glass, der byder på mindre designændringer.

Blandt andet kan høretelefoner nu kobles til brillerne, hvilket skal give bedre lyd, og det er en tiltrængt opgradering, hvis man spørger flere anmeldere og testere af Explorer Edition.

De har netop tidligere klaget over, at det kunne være svært at høre, hvad der bliver sagt under eksempelvis en telefonsamtale.
Især hvis man befandt sig i støjende omgivelser.

Samtidig har Google foretaget en anden justering af Glass, som gør det muligt at hæfte brilleglas med styrke til rammen.

Det skal komme de folk til gode, som i dag allerede bruger briller, så de ikke er tvunget til at have Google Glass på - og derudover deres egne briller.

Flere kan prøve nu

Ifølge TheVerge skulle Google også have sat turbo på produktionen af brillerne, og personer, som allerede har Explorer Edition, kan nu invitere op til tre venner til også at prøve søgegigantens sci-fi briller.

De skal dog stadig smide 1.500 dollar, cirka 8.100 kroner, for at få fingre i Google Glass.

Det forventes, at den første færdige version af Google Glass er i butikkerne i løbet af 2014, og der er store forventninger til produktet.

Hit eller flop?

Google Glass bæres ligesom et par briller, men et display er skudt frem foran det højre øje.

Med talekommandoer kan du sende mail samt tage billeder og video takket være det indbyggede kamera, der er placeret i fronten på Google Glass.

Displayet kan også vise informationer og eksempelvis navigation, ligesom du kender fra din smartphone.

Du kan se nogle af de tekniske specifikationer for Glass her

Det er et meget åbent spørgsmål, om de futuristiske briller vil ende som et gigantisk flop, eller de går hen og bliver en banebrydende innovation, der ændrer den måde, som vi er vant til at bruge mobilteknologi på.

Hvad mener du? Skal du have Google Glass, eller er brillerne helt håbløse? Kommentarfeltet er åbent.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S