Artikel top billede

Fem spådomme: Det kommer til at ske i år

Vi vover pelsen og kommer med fem spådomme om, hvad der hitter og flopper i 2014.

ComputerViews: Den 9. januar 2007 blev iPhonen lanceret. 

Mange havde forudset, at Apple var på vej med en telefon.
Men det var nok de færreste, der blot ni dage tidligere - da kalenderen skiftede fra 2006 til 2007 - havde forudset, at et nyt Apple-produkt i den grad ville vende op og ned på teknologiverdenen, hvor Blackberry på det tidspunkt nærmest var synonym med smartphonen. 

Det viser med al tydelighed, hvor svært det er at forudse udviklingen i teknologiverden. Men alligevel vil jeg i denne artikel forsøge at komme med fem bud på, hvad der kommer til at ske i 2014. 

Spådom 1: Bluetooth Low-Energi får sit gennembrud 
2014 vil blive året, hvor Bluetooth-standarden Bluetooth Low-Energi (BLE) får sit store gennembrud.  

De fleste nyere Android-telefoner har BLE-indbygget, og det samme har alle iPhones fra og med iPhone 4S. Det er dog først med iOS 7, at Apple har åbnet for, at teknologien kan udnyttes optimalt. Det sker med iOS 7-funktionen iBeacon.

I det kommende år vil vi formodentligt se flere og flere butikker opsætte beacons, der via BLE kan sende informationer direkte ud til kundernes smartphones. Det berømte amerikanske stormagasin Macy's har allerede indført det i to stormagasiner på henholdsvis Manhattan i New York og på Union Square i San Francisco, og Apple har også installeret iBeacons i alle sine amerikanske butikker. På længere sigt er det ligeledes realistisk at forestille sig, at BLE bliver brugt i forbindelse med mobil-betalinger.

Som navnet antyder, adskiller BLE sig fra andre Bluetooth-standarder ved at bruge langt mindre strøm, og det er derfor oplagt at indbygge teknologien i mange af de enheder, som vi bruger i dagligdagen. 

Med BLE har Apple eksempelvis gjort det muligt at trådløst at overføre Wi-Fi-passwords og Apple-ID fra en iPhone eller iPad til et Apple-tv.

Men vi ser også BLE blive indbygget i flere og flere gadgets, som eksempelvis smarte låse til hoveddøren eller digitale armbånd som eksempelvis Jawbone Up, hvor den seneste udgave UP24 synkroniserer trådløst via BLE. 

Spådom 2: Kropsbåren teknologi bider sig fast
Der har længe været talt om, at kropsbåren teknologi - såkaldt wearable technology - vil stå over for sit store gennembrud.

Gadgets som Jawbone Up, Fitbit og Nikes Fuelband har allerede varmet op under forbrugeren med intelligente armbånd, der kan måle, hvor meget du bevæger dig i løbet af en dag. 

Indtil videre har det helt store gennembrud dog ladet vente på sig. 

Men det kommer i 2014, gætter vi på. Det skyldes blandt andet, at Googles Glass langt om længe vil blive tilgængelig for almindelige forbrugere. I første omgang dog kun i USA. 

Derudover peger meget på, at vi i løbet af 2014 vil se Apples smartwatch, som i pressen er blevet døbt iWatch, komme til verden. 

Samsung, Sony og indie-producenten Peeble har ganske vist forsøgt sig uden den helt store succes. Men Apple har som få andre virksomheder i teknologibranchen formået at kunne sparke dørerne ind til mainstream-markedet med ny teknologi, og et iWatch kan være det, der skal til, at for at teknologien får et sit gennembrud. 

Dog venter vi også spændt på, om Google vil lancere et smartwatch.

Den amerikanske avis Wall Street Journal skrev i efteråret, at Google er på trapperne med et ur, der vil være bygget op om den digitale assistent Google Now. Og netop Googles stærke greb om intelligente og datatunge tjenester som Google Now kan betyde, at virksomheden har stærke kort på hånden i smartwatch-kampen mod Apple, der ikke på samme måde har haft succes med sine digitale tjenester.

Derfor går iPaden og elbilen ind i en ny fase

Spådom 3: Elbilerne bryder gennem muren
Mange danskere dødsdømte elbilerne i foråret 2013, da elbilsvirksomheden Better Place krakkede. 

På trods af afgiftsfritagelse for elbiler i Danmark formåede Better Place ikke at få succes med sit koncept, der var centreret om batteriskiftestation og Renault-biler udstyret med elmotor.

Men her i begyndelsen af 2014 er der igen grund til at optimisme på vegne af elbilen. 

Volkswagen har netop lanceret en elektrisk udgave af den superpopulære VW Up, BMW har præsenteret sin elbil i3 og Nissan markedsfører stadigvæk sin elbil Leaf, der længe har været en af de mest populære elbiler på markedet.  

Mest nyskabende af alle er dog Teslas Model S, der kom til Danmark her i efteråret. Tesla har på mange måde fungeret som "proof of concept" for den moderne elbil. Bilen har demonstreret, at det er muligt at lave elbiler, der er mindst lige så gode og sjove at køre i som en almindelig benzin-drevne biler.

Derfor kan 2014 blive året, hvor elbilen langt om længe vil blive en helt almindelig del af bybilledet i Danmark. Ganske vist i et omfang, der er langt mindre end benzin og diesel-biler. Det skyldes ikke mindst, at prisen selv med afgiftsfritagelse stadigvæk er høj. En Tesla Model S koster mere end en halv million kroner i den mest skrabede udgave. 

Men Teslas succes vil være med til at sikre elbilen et fodfæste i Danmark som et alternativ til benzinbilen. 

I Norge har elbiler allerede haft enorm succes, og her var Teslas Model S den mest solgte bil i september, mens salget dog indtil videre har været noget mere beskedent herhjemme. 

Men i 2014 satser Tesla på udbygge sin infrastruktur med de såkaldte Superchargers i Europa, og alene i Danmark forventes det, at der bliver opsat tre Superchargers, hvor Tesla-ejere gratis kan få  batteriet opladt til 80 procent af sin kapacitet på bare 40 minutter.

I et interview med Børsen i sommer gjorde Teslas stifter og administrerende direktør, Elon Musk, redde for sine planer om at erobre Danmark og resten af Europa. 

"Vi begynder i Norge, hvor vi har den største kundebase, og fortsætter så til Danmark og Sverige - og derefter videre ned gennem Nord- og Vesteuropa. Så det bliver fra nord til syd. Og med tiden ruller vi vores supercharger-netværk ud, så det bliver muligt at rejse overalt i Europa," sagde Elon Musk. 

I sidste måned testede vi selv en Model S her på Computerworld, hvor vores anmelder især lod sig begejstre over, hvor hurtig og letkørt bilen er samt det smarte infotainmentsystem med en 17 tommer touchskærm. 

Spådom 4: IPad bliver produktiv
Hvis vi skal tro nogle af de mest brandvarme rygter, vil Apple i 2014 lancere en iPad på 12,9 tommer. 

Umiddelbart giver det kun begrænset mening i forhold til, hvordan de fleste folk bruger en iPad i dag. En del mener endda, at iPad Air på 9,7 tommer er lige lovlig stor. 

Men rygterne om en større iPad er efterhånden så vedholdende, at de er svære helt at afvise. 

Skal en større iPad give mening, vil det dog formentligt kræve, at den skal bruges til andre formål end iPad Air og iPad Mini. 

Derfor vil en iPad på 12,9 tommer i højere grad fungere som et arbejdsredskab, der eksempelvis vil kunne erstatte en Macbook Air.

Mange fastholder, at en traditionel computer er uundværlig, hvis du eksempelvis har brug for at skrive eller designe ting. En holdning som Dells vice President for Personal Computing Product Group, Samuel Burd, for nylig gav udtryk for her på Computerworld.

"Men det er vist kun folk på kysterne her i USA, som tror, at iPad kan bruges til alt. Andre, som skal lave noget arbejde med deres maskiner, bruger stadig Windows-computere," sagde han. 

Men allerede før lanceringen af iPad Air i efteråret gik der rygter om, at Apple var i fuld gang med at udvikle en tastatur-løsning, der muligvis minder om den, som Microsoft har udviklet til Surface.

Og for mange mennesker vil en super-let og kraftfuld tablet på næsten 13 tommer i kombination med en god tastaturløsning muligvis kunne være det, der overbeviser dem om, at de kan udskifte deres ultrabook med en iPad. 

Apple har har allerede antydet, at virksomheden ønsker at styrke iPad'ens position som et arbejdsredskab. Tidligere på året gjorde Apple sin kontorpakke iWork samt den kreative værktøjspakke iLife gratis ved køb af nye tablets, og samtidig er de nye iPads nu så kraftfulde, at de er på niveau med en Macbook Air fra årgang 2010.

Derfor kommer 4K-tv'et ikke til at redde tv-salget

Spådom 5: 4K-tv'et kommer ikke til at booste tv-salget
Vi husker alle 3D-tv'et. Et koncept som fjernsynsproducenterne i al deres naivitet troede ville få os alle til at strømme til butikkerne for at udskifte vores blot få år gamle fladskærms-tv. 

Men producenterne endte med at få en lang næse, og de leder stadigvæk efter den "silver bullet", der igen skal få os til at shoppe fladskærme i samme stil, som vi gjorde i sidste halvdel af sidste årti, da vi alle skulle udskifte vores gamle billedrørs-tv. 

De håber på, at deres redning bliver 4K-tv'et. 

Men ligesom med 3D-tv'et vil det i første omgang blot appellere til et lille segmentet af filmentusiaster. Og på trods af massive marketingskampagner vil det formodentligt påvirke tv-salget lige så lidt som smart-tv'et og 3D-tv'et gjorde. 

Den store udfordring bliver at overbevise de gennemsnitlige tv-seere om, at de ikke kan leve uden et 4K-tv. Men de fleste mennesker er formodentligt mere end tilfredse med deres hd-signal, som i øvrigt for det utrænede øje kan være svært at skelne fra et godt SD-signal med en høj bit-rate. 

Nogle vil måske indvende, at folk i dag gerne udskifter deres tablets og smarthpones for få en høj opløsning. Apple har eksempelvis med stor succes kunnet markedsføre sine retina-skærme, og folk har gladeligt udskiftet ældre iPads med en ny udgave med retina-skærm. 

Og det er en god pointe. 4K-tv'ets store styrke er nemlig, at det forbedrer den helt fundamentale funktionen ved et tv, nemlig billedkvaliteten. Men i modsætning til tablets og smartphones er tilgængeligheden af materiale, der udnytter den høje opløsning, stadigvæk begrænset. 

De store tv-stationer begynder næppe at sende i 4K lige foreløbig, og de eksisterende fysiske medier afspiller heller ikke 4K.

Derfor vil folk formentligt kun langsomt adobtere den nye teknologi, selvom Netflix været ude og love, at den næste sæson af den populære tv-serie "House of Cards" vil blive streamet i 4K. Men ifølge Netflix' chief product officer, Neil Hunt, vil det som minimum kræve en 15 mbit-forbindelse at streame materiale i 4K-opløsningen, og derudover skal dit 4K-tv have en indbygget Netflix-app.

Læs også:

Av-av: Sådan skrev vi om de største øjeblikke i it-historien

It-tipskuponen 2013 var fyldt med overraskelser: Se resultatet her  

Snart kender vi sandheden om iPad'ens fremtid




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere