Dansk distributør bliver verdens største på dette område

Nyt gigantopkøb gør dansk distributør til verdens største leverandør af reservedele til computere og printere.

Artikel top billede

Koncernchef John Thomas har endnu engang kastet sig ud i et gigantopkøb på det europæiske distributionsmarked.

Den danske distributionskoncern EET Europarts har endnu en gang haft checkhæfte og fyldepen oppe af lommen og har købt aktiemajoriteten i den britiske distributør EAF Supply Chain.

Med opkøbet øger den danske distributør ifølge koncernchef John Thomas med ét slag sin årlige omsætning med omkring 150 millioner kroner, som kommer oven i den halvanden milliard kroner, som hvert år går gennem kasseapparatet.

Han ønsker ikke at oplyse købsprisen for det britiske selskab, som ifølge koncernchefen har en egenkapital på et sted mellem 35 og 40 millioner korner.

Det er planen,at det 80 mand store britiske firma skal fortsætte som selvstændigt selskab.

Men opkøbet gør ifølge John Thomas EET-koncernen til nummer et i verden, når det gælder leverance af reservedele til især computere og printere. Det område er i forvejen et af de helt centrale forretningsområder for EET-koncernen.

"Det produktudbud, vi har inden for dette segment, bliver nu verdens største. EAF Supply Chain er rigtig skrappe til at håndtere serviceaftaler på meget højt niveau, hvor der skal leveres produkter indenfor meget kort tid. Det koncept vil vi duplikere til de andre 25 europæiske lande, hvor EET-koncernen i dag er repræsenteret. Tilsvarende får briterne adgang til de produkter, som vi har tilgængelige i resten af koncernen," siger John Thomas.

En af det britiske selskabs styrker er et distributionskoncept med mange lokale lagerlokationer, som nedsætter leveringstiden til kunderne betragteligt, fortæller John Thomas.

"EAF Supply Chain har i dag 50 fremskudte lagerlokationer primært i Storbritannien. Det gør det endnu lettere at sikre kunderne hurtig og nem adgang til kritiske reservedele til computere og printere inden for en tidshorisont på få timer. Det koncept kommer vi til at arbejde med og rulle ud i resten af EET-koncernen," siger han.

Hvor kommer pengene fra?

Opkøbet af EAF Supply Chain er det tredje store opkøb, som EET har gennemført over de seneste to år. I 2012 overtog man det franske Europarts, og i marts i fjor blev danske Kjaerulff1 indlemmet i koncernen. Sammen med købet af EAF Supplies har EET i alt købt sig til en omsætning på tæt ved en halv milliard kroner. I alt har EET siden 1998 foretaget mere end 20 opkøb.

Hovedaktionær i EET-koncernen er den svenske kapitalfond Alipes, som dog ifølge John Thomas ikke har brug for at spæde til, når der skal betales for de mange og store opkøb.

I stedet satser EET-koncernen på at være selvfinansierende. Det skulle der da også være god plads til, da man i flere år har præsteret store overskud.

"Det er begrænset, hvor meget vores aktionærer har fået i udbytte over de sidste 15 år. Vi tjener vores egne penge og sparer op til at investere i at udvikle forretningen. Så helt grundlæggende driver vi en forretning, hvor vi selv finansierer de opkøb og investeringer, vi foretager," siger John Thomas.

Han ser gode muligheder for at udvide forretningen yderligere i de kommende år. En af den danske distributørs fordele er, at det europæiske marked for især reservedele er meget fragmenteret, og at EET Europarts med sin store volumen står godt i konkurrencen med de lokale spillere, som man konkurrerer med i de enkelte lande.

"Vi kan sagtens blive dobbelt så store eller tre gange så store med en årlig omsætning på fire-fem milliarder kroner. Men ting tager tid. Vi snakker ikke så meget om vores omsætning, men om, hvor mange penge vi tjener," siger John Thomas.

Læs også:

EET: Opkøb nummer 19 kommer også i 2013

Udenlandske it-distributører kigger sultent på Danmark

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S