Online-butikker kræver millioner retur fra Nets

Kunstigt opskruede gebyrer på Dankort-betalinger har kostet online-butikker dyrt. Nu går de rettens vej for at få deres penge tilbage.

Artikel top billede

En gruppe på 60 net-butikker har anlagt sag mod bankernes betalingsselskab Nets med krav om tilbagebetaling af mere end 28 millioner kroner.

Sagen er rejst af FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel), som fører sagen som et gruppesøgsmål på vegne af de indtil videre 60 butikker.

Erstatningssagen kommer, efter at Konkurrenceankenævnet kort før jul satte det endelige punktum i en mere end tre år gammel klagesag rejst af FDIH.

Afgørelsen, der satte en stopper for Nets' pengemaskine, tvang allerede sidste sommer Nets til at nedsætte sine Dankortgebyrer med mere end 30 procent, så det gennemsnitlige gebyr pr. transaktion kom ned på 1,20 kroner.

De kunstigt høje gebyrer svarer ifølge FDIH til, at Nets siden 2008 har kradset omkring 160 millioner kroner for meget ind hos forbrugere og net-butikker. Det er en del af disse penge, som foreningen nu vil have Nets til at sende retur til net-butikkerne.

Klagesagen blev oprindelig rejst tilbage i 2010, men trods klare afgørelser fra Konkurrencestyrelsen er sagen blevet trukket i langdrag, fordi Nets har kørt sagen videre til Konkurrenceankenævnet.

Selv om Nets altså endte med at tabe sagen, har Konkurrencestyrelsen og ankenævnet ikke magt til at tvinge Nets til at tilbagebetale pengene, og derfor vil FDIH nu have rettens ord for, at Nets skal punge ud.

"Nets har både Konkurrencestyrelsen og Konkurrenceankenævnets ord for, at de via Dankort-monopolet har haft en "overnormal" indtjening gennem flere år. Her er vi nu nødt til at gå rettens vej, før der sker en tilbagebetaling til vores medlemmer," siger FDIH's direktør, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.

Hun hævder desuden, at de høje gebyrer i vid udstrækning også er væltet direkte over på forbrugerne. Hun opfordrer derfor forbrugernes organisationer til at blive en del af den fælles front i den kommende retssag mod Nets.

Læs også:

Nets skal betale dummebøde for langvarigt nedbrud

Fem firmaer står tilbage som købere af Nets

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S