VMware klar med et helt datacenter i en boks

En ny form for it-infrastruktur ser dagens lys på VMworld-konferencen. Ideen er, at en boks skal udgøre hele datacentret hos mellemstore virksomheder, der gerne vil i skyen.

Artikel top billede

Software- og virtualiseringskæmpen VMware har på sin VMworld-konference i Barcelona demonstreret sit nyeste skud på selskabets satsning på at erobre gulvplads i alverdens datacentre.

Navnet på skuddet er EVO:Rail, som på halvdansk står for 'EVOlutionær Rail'. Kort og godt er det et helt datacenter i en boks baseret på blandt andet VMwares flagskibsprodukt vSphere.

I Barcelona kunne VMware-direktør Pat Gelsinger afsløre, at selskabet har sikret sig en salgsaftale med verdens største serverforretning HP og japanske Hitachi.

Selskaber som Dell, Fujitsu og moderselskabet EMC har allerede forpligtet sig til at sælge EVO:Rail i et forsøg på at ramme mindre og mellemstore virksomheder, hvilket eksempelvis passer godt til det danske marked.

Hvordan virker det?

EVO:Rail er mere specifikt ikke et datacenter i én boks.

Snarere består datacentret af fire identiske bokse - eller noder - baseret på vSphere og selskabets storage vSAN samt specifikke EVO:Rail-software-konfigurationer.

Arkitekturen betyder blandt andet, at applikationer kan køre på fulde drøn selv under opdateringer, da vMotion-teknologien kan flytte applikationer fra en boks i EVO:Rail-systemet til en af de tre andre bokse, uden der er nedetider.

Derudover er der indbygget disaster recovery internt i EVO:Rail, så man ikke mister data, hvis en af noderne brænder sammen.

Ønsker kunderne et mere kraftfuldt datacenter, er det muligt at sætte fire EVO:Rail-bokse sammen, så der reelt er 16 (4x4) noder i systemet - eller tilføje yderligere fire enheder, så du har 64 noder (4x4x4) og så fremdeles.

De fire bokse understøtter 100 virtuelle servere eller cirka 250 virtuelle desktops per enhed.

Klar på et kvarter

VMware har sat som mål, at kunderne ikke skal vente mere end et kvarter på, at stikket er sat i væggen, til den første virtuelle maskine er født. Samtidig skal applikationer være klar til brug efter to timers tid.

"Ved VMworld i San Francisco testede vi det på nogle folk, som aldrig har set teknologien før. Der tog det 18 minutter at starte den første virtuelle maskine," forklarer VMwares tekniske direktør i Europa, Joe Baguley, til Computerworld.

VMwares europæiske CTO fortæller, at EVO:Rail blandt andet er udset til at køre steder som i lokale supermarkeder, hvor flere servere kan slås sammen til én EVO-maskine.

Joe Baguley forklarer, at de fleste af hans samtaler på VMworld har omhandlet netop EVO:RAIL, og det forstår serverspecialist Allan Christiansen fra konsulenthuset Accenture egentlig godt.

"Der er ikke så meget ævl og kævl, kunderne får ét varenummer, et telefonnummer til hardware- og softwaresupport og så skal de bare tilføje et netværk, før de er kørende," forklarer Allan Christiansen.

Han tilføjer, at produktet også vil appellere til virksomheder, som går med cloud-planer. Det skyldes, at man i EVO:Rail via VMwares Cloud Air Connector kan forbinde sig selv til skyen.

"EVO:Rail kan dog godt blive et problem at sælge til store eksisterende datacentre, fordi man skal tilføje en ny måde at patche software og hardware på i forhold til det eksisterende vCenter," forklarer Allan Christiansen.

Kommer an på prisen

Chef for it-analysehuset IDC's europæiske software- og infrastruktur-analyser, Carla Arend, fortæller til Computerworld, at EVO:Rail godt kunne gå hen og blive rigtig stort for VMware.

"Hyper converged infrastructure appliance er meget hot lige nu, fordi det er nemt og brugervenligt at komme i gang med steder, hvor der er it-generalister frem for specialister. Der er tale om rigtig god teknologi til mellemmarkedet, hvor successen nok afhænger af prisen," siger hun til Computerworld.

Også Allan Christiansen fra Accenture vurderer, at prisen bliver det springende punkt for, om EVO:Rail kommer til at flyve et sted som i Danmark.

Det har desværre ikke været muligt at få oplyst en vejledende pris fra VMwares side på det nye produkt. 

Udover EVO:Rail fortæller VMware, at storebroderen EVO:RACK, som er et større infrastrukturprojekt, venter ude i horisonten.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car