Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

It-leverandører raser: Nye momsregler jager vores kunder væk

Nye regler fra Skat, der skal forebygge svindel gennem momskarruseller, tvinger kunder til at droppe deres gamle it-leverandører. Det skævvrider markedet og risikerer at sende omsætning til udlandet, lyder kritikken.

Nye momsregler, der skal dæmme op for svindel gennem momskarruseller, presser it-kunder til at flytte deres it-indkøb væk fra deres nuværende leverandører og over til detailkæder som for eksempel Fona og Elgiganten. Og i nogle tilfælde forsvinder salget helt ud af landet.

De nye regler er indført for at nedbringe antallet af momskroner, der cirkulerer mellem forhandlere og kunder.

På den måde håber Skat og politikerne på Christiansborg at blokere for de momskarruseller, som de seneste 10 år har kostet skattemyndighederne i EU-landene milliarder af kroner i tabte afgifter.

Ryster på hovedet

Men mange it-forhandlere ryster på hovedet af de nye komplicerede regler, som trådte i kraft 1. juli i år.

En af de ramte forhandlere er Kim Tørnsø, der i 23 år har drevet sin egen enmandsvirksomhed, KIDA, med salg af forskellige it-ydelser til mindre kunder.

"Jeg er bare træt af, at jeg ikke kan levere til mine kunder," siger han til Computerworld.

Han peger på, at mange mindre kunder som for eksempel fysioterapeuter, læger, tandlæger, kirker, selvejende institutioner og fonde nemlig slet ikke er momsregistrerede. Men det skal ifølge de nye regler være, hvis de vil købe ind hos en traditionel erhvervsforhandler.

"Jeg må ikke levere til kunder, der ikke er momsregistrerede. I stedet er de henvist til at gå i Fona eller Elgiganten for at købe deres udstyr," siger Kim Tørnsø.

Han har nu skrevet til Folketingets Skatteudvalg med en bøn om at ændre reglerne. Han mener, at den lovlydige del af it-branchen bliver gjort til syndebuk i Skats forsøg på at dæmme op for svindel. Og han er overbevsit om, at han ikke er den eneste, der har problemer med de nye regler.

De nye momsregler gælder for hardware som mobiltelefoner, it-komponenter, spillekonsoller, tablets og bærbare computere, som er blandt de foretrukne varer for organiserede momssvindlere.

Sælger man den type varer, skal man - modsat andre handler - ikke længere opkræve moms fra kunden, som så til gengæld selv skal sørge for at afregne med Skat.

Og dog: For hvis mere end 50 procent af salget går til private kunder, må forhandleren stadig gerne fakturere med moms. Den fritagelse gælder så også detailhandlen, som udelukkende sælger til privatpersoner.

Kim Tørnsø siger til Computerworld, at indkøb gennem detailbutikker ikke er uden problemer for kunderne. Ofte kan man ikke købe professionelle udgaver af styresystemer og anden software. Det skal så efterfølgende alligevel installeres af en tekniker.

Skat lægger sit eget arbejde ud til virksomhederne

Hos landets største it-forhandler Atea er man heller ikke begejstret for de nye momsregler

"Vores kunder har haft svært ved at forstå, hvorfor man har lavet denne ændring, og en del af dem havde ikke hørt om det, før vi informerede om det," siger Ateas administrerende direktør Morten Felding.

Han mener, at der reelt er tale om, at Skat har flyttet en arbejdsopgave ud i virksomhederne.

Han fortæller, at de nye regler blandt andet betyder, at kunderne nu får flere fakturaer - en for den hardware, der ikke skal faktureres med moms - og en for de øvrige ydelser - med moms.

"Dernæst har kunderne haft svært ved at forstå, hvilke produktkategorier, der er omfattet af omvendt moms, og kunder har haft relativt store omkostninger for at tilpasse systemer til at kunne håndtere ændringerne, hvilket de naturligvis ikke er glade for," siger Morten Felding, som også peger på, at reglerne er med til at skævvride konkurrencen på erhvervsmarkedet, fordi detailhandelen ikke er omfattet af de nye regler.

Handel flytter ud af landet

De nye momsregler har også sat sig spor i revisionsbranchen, hvor mange firmaer har lagt vejledninger om de nye regler ud på deres hjemmesider.

Et eksempel er revisionsfirmaet Deloitte, hvor partner Lars Loftager er enig med forhandlere og kunder i, at de nye regler ikke er lette at få til at fungere i praksis.

Det har fået flere forhandlere til at lede efter smutveje for at kunderne kan slippe for bøvlet, fortæller han.

"Som kunde man kan enten gå ned Elgiganten for at købe sine varer, eller man kan købe ind i udlandet for eksempel gennem et datterselskab hos ens normale leverandør. Det ved vi positivt, at nogle af vores klienter har valgt som løsning. Så den omsætning forsvinder så ud af landet," siger Lars Loftager.

Han stille sig dog tvivlende overfor, om de nye momsregler gør en reel forskel i forhold til formålet.

"Jeg kan tvivle på, hvad den reelle effekt er af de nye regler i forhold til at bekæmpe svindel, men det er en helt anden diskussion," siger Lars Loftager.

Computerworld arbejder på at få en kommentar fra Skat til kritikken af de nye momsregler.

Læs også:
Nye momsregler gør it-kunder til skattesnydere

Svenske momssvindlere købte varer i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Kom på flere e-handelsplatforme uden besvær – og sæt fart i dit salg!
Der er store fordele ved at være på flere e-handelskanaler – men potentielt også mere besvær. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du optimerer indsatsen og samler det hele i én platform.