It-leverandører raser: Nye momsregler jager vores kunder væk

Nye regler fra Skat, der skal forebygge svindel gennem momskarruseller, tvinger kunder til at droppe deres gamle it-leverandører. Det skævvrider markedet og risikerer at sende omsætning til udlandet, lyder kritikken.

Nye momsregler, der skal dæmme op for svindel gennem momskarruseller, presser it-kunder til at flytte deres it-indkøb væk fra deres nuværende leverandører og over til detailkæder som for eksempel Fona og Elgiganten. Og i nogle tilfælde forsvinder salget helt ud af landet.

De nye regler er indført for at nedbringe antallet af momskroner, der cirkulerer mellem forhandlere og kunder.

På den måde håber Skat og politikerne på Christiansborg at blokere for de momskarruseller, som de seneste 10 år har kostet skattemyndighederne i EU-landene milliarder af kroner i tabte afgifter.

Ryster på hovedet
Men mange it-forhandlere ryster på hovedet af de nye komplicerede regler, som trådte i kraft 1. juli i år.

En af de ramte forhandlere er Kim Tørnsø, der i 23 år har drevet sin egen enmandsvirksomhed, KIDA, med salg af forskellige it-ydelser til mindre kunder.

"Jeg er bare træt af, at jeg ikke kan levere til mine kunder," siger han til Computerworld.

Han peger på, at mange mindre kunder som for eksempel fysioterapeuter, læger, tandlæger, kirker, selvejende institutioner og fonde nemlig slet ikke er momsregistrerede. Men det skal ifølge de nye regler være, hvis de vil købe ind hos en traditionel erhvervsforhandler.

"Jeg må ikke levere til kunder, der ikke er momsregistrerede. I stedet er de henvist til at gå i Fona eller Elgiganten for at købe deres udstyr," siger Kim Tørnsø.

Han har nu skrevet til Folketingets Skatteudvalg med en bøn om at ændre reglerne. Han mener, at den lovlydige del af it-branchen bliver gjort til syndebuk i Skats forsøg på at dæmme op for svindel. Og han er overbevsit om, at han ikke er den eneste, der har problemer med de nye regler.

De nye momsregler gælder for hardware som mobiltelefoner, it-komponenter, spillekonsoller, tablets og bærbare computere, som er blandt de foretrukne varer for organiserede momssvindlere.

Sælger man den type varer, skal man - modsat andre handler - ikke længere opkræve moms fra kunden, som så til gengæld selv skal sørge for at afregne med Skat.

Og dog: For hvis mere end 50 procent af salget går til private kunder, må forhandleren stadig gerne fakturere med moms. Den fritagelse gælder så også detailhandlen, som udelukkende sælger til privatpersoner.

Kim Tørnsø siger til Computerworld, at indkøb gennem detailbutikker ikke er uden problemer for kunderne. Ofte kan man ikke købe professionelle udgaver af styresystemer og anden software. Det skal så efterfølgende alligevel installeres af en tekniker.

Skat lægger sit eget arbejde ud til virksomhederne
Hos landets største it-forhandler Atea er man heller ikke begejstret for de nye momsregler

"Vores kunder har haft svært ved at forstå, hvorfor man har lavet denne ændring, og en del af dem havde ikke hørt om det, før vi informerede om det," siger Ateas administrerende direktør Morten Felding.

Han mener, at der reelt er tale om, at Skat har flyttet en arbejdsopgave ud i virksomhederne.

Han fortæller, at de nye regler blandt andet betyder, at kunderne nu får flere fakturaer - en for den hardware, der ikke skal faktureres med moms - og en for de øvrige ydelser - med moms.

"Dernæst har kunderne haft svært ved at forstå, hvilke produktkategorier, der er omfattet af omvendt moms, og kunder har haft relativt store omkostninger for at tilpasse systemer til at kunne håndtere ændringerne, hvilket de naturligvis ikke er glade for," siger Morten Felding, som også peger på, at reglerne er med til at skævvride konkurrencen på erhvervsmarkedet, fordi detailhandelen ikke er omfattet af de nye regler.

Handel flytter ud af landet
De nye momsregler har også sat sig spor i revisionsbranchen, hvor mange firmaer har lagt vejledninger om de nye regler ud på deres hjemmesider.

Et eksempel er revisionsfirmaet Deloitte, hvor partner Lars Loftager er enig med forhandlere og kunder i, at de nye regler ikke er lette at få til at fungere i praksis.

Det har fået flere forhandlere til at lede efter smutveje for at kunderne kan slippe for bøvlet, fortæller han.

"Som kunde man kan enten gå ned Elgiganten for at købe sine varer, eller man kan købe ind i udlandet for eksempel gennem et datterselskab hos ens normale leverandør. Det ved vi positivt, at nogle af vores klienter har valgt som løsning. Så den omsætning forsvinder så ud af landet," siger Lars Loftager.

Han stille sig dog tvivlende overfor, om de nye momsregler gør en reel forskel i forhold til formålet.

"Jeg kan tvivle på, hvad den reelle effekt er af de nye regler i forhold til at bekæmpe svindel, men det er en helt anden diskussion," siger Lars Loftager.

Computerworld arbejder på at få en kommentar fra Skat til kritikken af de nye momsregler.

Læs også:
Nye momsregler gør it-kunder til skattesnydere

Svenske momssvindlere købte varer i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Op og ned på Java: Migrér og spar penge med Red Hat Java

Hvis du anvender Java til dine forretningskritiske applikationer, skal du træffe en beslutning om, hvordan du bruger det, og hvilken leverandør, der kan støtte dig bedst. For brugere af Oracle JDK nærmer fristen sig nemlig hurtigt for at beslutte, hvilken Java udbyder der skal bruges på lang sigt, når man kører Java-applikationer i produktion.

24. november 2020 | Læs mere


GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Banker indfører nye skrappe regler for e-handel to måneder før forventet: “Det er et uheldigt tidspunkt”
Efter at være blevet udsat er de nye betalingsregler for webshops nu trådt i kraft. Men timingen kunne ikke være værre, lyder det fra Dansk Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.