Lovende HoloLens-konkurrent kan vise sig at være det rene luft

Magic Leap lovede svævende hologrammer i briller langt mindre end Microsofts HoloLens. Men produktet ser nu ud til stadig at være det rene luft.

Artikel top billede

Over de seneste år har den amerikanske Sillicon Valley-virksomhed Magic Leap lovet guld og grønne skove med selskabets augmented reality-headset.

Ligesom Microsofts HoloLens skal Magic Leaps produkt vise hologrammer og 3D-figurer i den virkelige verden.

Selskabet har indsamlet rundt regnet 10 millarder kroner fra blandt andet Google og Alibaba-giganten til udviklingen af AR-brillerne. Brillerne skulle vise sine svævende hologrammer igennem et noget mindre apparatur end Microsofts relativt store HoloLens-headset.

Men nu viser det sig, at det måske var for godt til at være sandt.

Det amerikanske medie The Information skriver efter at have prøvet headsettet, at Magic Leaps briller slet ikke kan det, som selskabet både har vist og lovet.

Blandt andet var en demo-video, der gik under navnet "just another day at the office", falsk og viser ikke et spil igennem headsettet. Alle videoens hologram-elementer er special effects produceret af et produktionselskab.

Trods sætningen "Et spil vi spiller på kontoret" tilknyttet videoen, har spillet aldrig eksisteret.

Vigtig patenteret teknologi virker ikke

Derudover skriver The Information, at Magic Leaps patenterede "fiber optik-teknologi", der skulle vise hologrammerne i et tynd stykke glas, ikke fungerer godt nok til at kunne bruges. 

Teknologien er derfor blevet lagt på hylden. 

Headsettet er i stedet en tung hjelm forbundet til en desktop-computer i stil med HTC Vive, og The Information beskriver oplevelsen som på en HoloLens, om end med mindre tydelige billeder og hologrammer. 

Magic Leap har stadig en prototype på størrelse med et par almindelige læsebriller, men selskabet nægtede at vise dem i brug overfor The Information. 

Der er stadig intet nyt om, hvornår vi andre får Magic Leaps Ar-briller at se. Du kan i dag købe Microsofts HoloLens-briller for cirka 20.000 kroner i Tyskland.

Videoen herover udkom tilbage i april 2016. Ifølge teksten i videoen viser videoen, hvordan headsettet fungerer uden brug af special effects.

Læs også: Microsofts HoloLens har kæmpe potentiale for virksomheder: Se hvad brillerne kan bruges til her

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse