I min virksomhed sætter vi vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand

Klumme: Små virksomheder som den, som jeg arbejder for, skal gøre sig ekstra umage for at tiltrække it-kompetencerne. Vi skal forsøge at differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det vælter ind med nye teknologier hele tiden.

Virksomheder skal i et meget højere tempo end tidligere forholde sig til, hvilke teknologier kan hjælpe dem med at nå deres mål - hurtigere og bedre og adoptere disse.

Men teknologierne ændrer ikke kun processer, produkter og salgskanaler. De ændrer hele organisationen og det stof, virksomheden er gjort af.

I den virksomhed, jeg arbejder for, har vi hidtil fokuseret på at ansætte kompetencer inden for mekanik, elektronik og automation.

Men disse kompetencer bliver om få år erstattet med it- og teknologiprofiler, som på sigt vil udgøre kernen i vores forretning.

For det er de eksponentielle teknologier, som tegner fremtiden for virksomheder – også dem, der traditionelt set hører til i andre brancher end it-branchen.

Samme type medarbejdere som os

Vores store udfordring er, at mange andre forskellige typer virksomheder får brug for samme type medarbejdere som os.

Det bliver Davids kamp mod Goliath, når vi side om side med de store it-leverandører skal kæmpe om de samme vidensmedarbejdere.

Vi kan hurtigt ende i et ingenmandsland, hvis vi ikke forbereder os grundigt på at tiltrække og fastholde de medarbejdere, som skal udgøre vores rygrad i fremtiden.

Der bliver massivt brug for it-programmører og dataloger, som er velbevandret i cloud, analytics, machine learning, internet of things og vision.

Mange af os er små og mellemstore virksomheder og har nok en mindre tiltrækningskraft end de store, globale it-koncerner.

Derudover forudsiges det, at mange vælger en freelancekarriere og flyver fra det ene spændende projekt til det næste.

Hvordan gør vi?

Så hvordan tiltrækker vi - en relativ lille automationsvirksomhed - de helt rette medarbejdere i konkurrencen mod de store?

Vi har diskuteret dette på globalt ledelsesniveau i årevis. Automationsbranchen er forholdsvis snæver og konservativ, hvilket kan være en hæmsko for os.

Men eftersom innovative løsninger er afgørende for vores succes og konkurrenceevne, må vi også være innovative helt ind i virksomhedens centralnervesystem.

Vi sætter vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand.

Det kan lyde som varm luft, men vi mener det oprigtigt.

Vi – og andre lige som os - må differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Vores medarbejderne må gerne udvikle rumraketter i arbejdstiden, hvis de har lyst til det.

De må også gerne etablere mindre, agile teams, hvor de selv har indflydelse på arbejdet og arbejdsdagen. Det interessante er, at netop frihed gør dem ekstremt effektive.

Vi giver også vores medarbejdere mulighed for at komme helt ind i vores hellige udviklingshaller i Tyskland, hvor produkter og services ser dagens lys, ligesom de får en direkte telefonlinje til de udviklingsansvarlige.

Den korte distance og personlige relation dyrker vi til fingerspidserne, så medarbejderne oplever at få både indsigt og udsyn fra første færd.

Der er mange måder at sikre virksomhedens fundament fremadrettet, men det er nødvendigt at finde ud af, hvem virksomheden er oppe imod, og hvordan man kan matche eller – endnu bedre - overgå. Branding, forelæsninger på universiteterne og deltagelse på erhvervsskolernes karrieredage er supplerende værktøjer, man bør tage fat i.

Men uanset hvad skal små og mellemstore danske virksomheder se virkeligheden i øjnene og flytte sig fra bagsædet til førersædet. For kampen bliver vanvittig hård.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil