I min virksomhed sætter vi vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand

Klumme: Små virksomheder som den, som jeg arbejder for, skal gøre sig ekstra umage for at tiltrække it-kompetencerne. Vi skal forsøge at differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det vælter ind med nye teknologier hele tiden.

Virksomheder skal i et meget højere tempo end tidligere forholde sig til, hvilke teknologier kan hjælpe dem med at nå deres mål - hurtigere og bedre og adoptere disse.

Men teknologierne ændrer ikke kun processer, produkter og salgskanaler. De ændrer hele organisationen og det stof, virksomheden er gjort af.

I den virksomhed, jeg arbejder for, har vi hidtil fokuseret på at ansætte kompetencer inden for mekanik, elektronik og automation.

Men disse kompetencer bliver om få år erstattet med it- og teknologiprofiler, som på sigt vil udgøre kernen i vores forretning.

For det er de eksponentielle teknologier, som tegner fremtiden for virksomheder – også dem, der traditionelt set hører til i andre brancher end it-branchen.

Samme type medarbejdere som os
Vores store udfordring er, at mange andre forskellige typer virksomheder får brug for samme type medarbejdere som os.

Det bliver Davids kamp mod Goliath, når vi side om side med de store it-leverandører skal kæmpe om de samme vidensmedarbejdere.

Vi kan hurtigt ende i et ingenmandsland, hvis vi ikke forbereder os grundigt på at tiltrække og fastholde de medarbejdere, som skal udgøre vores rygrad i fremtiden.

Der bliver massivt brug for it-programmører og dataloger, som er velbevandret i cloud, analytics, machine learning, internet of things og vision.

Mange af os er små og mellemstore virksomheder og har nok en mindre tiltrækningskraft end de store, globale it-koncerner.

Derudover forudsiges det, at mange vælger en freelancekarriere og flyver fra det ene spændende projekt til det næste.

Hvordan gør vi?
Så hvordan tiltrækker vi - en relativ lille automationsvirksomhed - de helt rette medarbejdere i konkurrencen mod de store?

Vi har diskuteret dette på globalt ledelsesniveau i årevis. Automationsbranchen er forholdsvis snæver og konservativ, hvilket kan være en hæmsko for os.

Men eftersom innovative løsninger er afgørende for vores succes og konkurrenceevne, må vi også være innovative helt ind i virksomhedens centralnervesystem.

Vi sætter vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand.

Det kan lyde som varm luft, men vi mener det oprigtigt.

Vi – og andre lige som os - må differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Vores medarbejderne må gerne udvikle rumraketter i arbejdstiden, hvis de har lyst til det.

De må også gerne etablere mindre, agile teams, hvor de selv har indflydelse på arbejdet og arbejdsdagen. Det interessante er, at netop frihed gør dem ekstremt effektive.

Vi giver også vores medarbejdere mulighed for at komme helt ind i vores hellige udviklingshaller i Tyskland, hvor produkter og services ser dagens lys, ligesom de får en direkte telefonlinje til de udviklingsansvarlige.

Den korte distance og personlige relation dyrker vi til fingerspidserne, så medarbejderne oplever at få både indsigt og udsyn fra første færd.

Der er mange måder at sikre virksomhedens fundament fremadrettet, men det er nødvendigt at finde ud af, hvem virksomheden er oppe imod, og hvordan man kan matche eller – endnu bedre - overgå. Branding, forelæsninger på universiteterne og deltagelse på erhvervsskolernes karrieredage er supplerende værktøjer, man bør tage fat i.

Men uanset hvad skal små og mellemstore danske virksomheder se virkeligheden i øjnene og flytte sig fra bagsædet til førersædet. For kampen bliver vanvittig hård.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Eksplosiv cloud-udvikling truer hostingbranchen: "Hosting-virksomhederne kan ikke blive ved med at vente"
I fremtiden er det slut med høje vækstrater indenfor hostingbranchens kerneforretning, der lider under et hårdt press fra det blomstrende marked for public cloud. Det viser tal fra IDC.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.