I min virksomhed sætter vi vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand

Klumme: Små virksomheder som den, som jeg arbejder for, skal gøre sig ekstra umage for at tiltrække it-kompetencerne. Vi skal forsøge at differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det vælter ind med nye teknologier hele tiden.

Virksomheder skal i et meget højere tempo end tidligere forholde sig til, hvilke teknologier kan hjælpe dem med at nå deres mål - hurtigere og bedre og adoptere disse.

Men teknologierne ændrer ikke kun processer, produkter og salgskanaler. De ændrer hele organisationen og det stof, virksomheden er gjort af.

I den virksomhed, jeg arbejder for, har vi hidtil fokuseret på at ansætte kompetencer inden for mekanik, elektronik og automation.

Men disse kompetencer bliver om få år erstattet med it- og teknologiprofiler, som på sigt vil udgøre kernen i vores forretning.

For det er de eksponentielle teknologier, som tegner fremtiden for virksomheder – også dem, der traditionelt set hører til i andre brancher end it-branchen.

Samme type medarbejdere som os
Vores store udfordring er, at mange andre forskellige typer virksomheder får brug for samme type medarbejdere som os.

Det bliver Davids kamp mod Goliath, når vi side om side med de store it-leverandører skal kæmpe om de samme vidensmedarbejdere.

Vi kan hurtigt ende i et ingenmandsland, hvis vi ikke forbereder os grundigt på at tiltrække og fastholde de medarbejdere, som skal udgøre vores rygrad i fremtiden.

Der bliver massivt brug for it-programmører og dataloger, som er velbevandret i cloud, analytics, machine learning, internet of things og vision.

Mange af os er små og mellemstore virksomheder og har nok en mindre tiltrækningskraft end de store, globale it-koncerner.

Derudover forudsiges det, at mange vælger en freelancekarriere og flyver fra det ene spændende projekt til det næste.

Hvordan gør vi?
Så hvordan tiltrækker vi - en relativ lille automationsvirksomhed - de helt rette medarbejdere i konkurrencen mod de store?

Vi har diskuteret dette på globalt ledelsesniveau i årevis. Automationsbranchen er forholdsvis snæver og konservativ, hvilket kan være en hæmsko for os.

Men eftersom innovative løsninger er afgørende for vores succes og konkurrenceevne, må vi også være innovative helt ind i virksomhedens centralnervesystem.

Vi sætter vores medarbejdere 100 procent fri. I ordets bogstaveligste forstand.

Det kan lyde som varm luft, men vi mener det oprigtigt.

Vi – og andre lige som os - må differentiere os fra det, som kan skræmme dygtige medarbejdere væk fra de store it-virksomheder, nemlig stramt bureaukrati, lange processer og alt for lidt plads til at være Georg Gearløs.

Vores medarbejderne må gerne udvikle rumraketter i arbejdstiden, hvis de har lyst til det.

De må også gerne etablere mindre, agile teams, hvor de selv har indflydelse på arbejdet og arbejdsdagen. Det interessante er, at netop frihed gør dem ekstremt effektive.

Vi giver også vores medarbejdere mulighed for at komme helt ind i vores hellige udviklingshaller i Tyskland, hvor produkter og services ser dagens lys, ligesom de får en direkte telefonlinje til de udviklingsansvarlige.

Den korte distance og personlige relation dyrker vi til fingerspidserne, så medarbejderne oplever at få både indsigt og udsyn fra første færd.

Der er mange måder at sikre virksomhedens fundament fremadrettet, men det er nødvendigt at finde ud af, hvem virksomheden er oppe imod, og hvordan man kan matche eller – endnu bedre - overgå. Branding, forelæsninger på universiteterne og deltagelse på erhvervsskolernes karrieredage er supplerende værktøjer, man bør tage fat i.

Men uanset hvad skal små og mellemstore danske virksomheder se virkeligheden i øjnene og flytte sig fra bagsædet til førersædet. For kampen bliver vanvittig hård.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
"De fik kaffen galt i halsen, da jeg til sidst i interviewet måtte sige, at jeg i øvrigt var sigtet for hacking"
"Jeg var til ansættelsessamtaler, og der fik de kaffen galt i halsen, da jeg til sidst i interviewet måtte sige, at jeg i øvrigt var sigtet for hacking. "
CIO
Amerikanske Mark Dajani skulle egentligt sejle verden rundt - men så ringede Carlsberg med et kæmpe CIO-job
The Digital Edge: Egentligt havde Mark Dajani sendt sig selv på tidlig pension - og var parat til at opdage verden til søs. Men så ringede Carlsberg med et CIO-job. Flere gange. Hør hvad det er den erfarne amerikaner kan - og hvordan man er amerikansk chef i en global virksomhed med dybe danske rødder.
Job & Karriere
Nye danskkrav får ansøgertallet til at falde på IT-Universitetet
Et nyt sprogkrav, der skal begrænse antallet af internationale studerende, har betydet, at 16 procent færre har søgt om at blive optaget på en bacheloruddannelse på IT-Universitetet i København.
White paper
Spændende undersøgelse: Her ligger forretningsværdien i print-sikkerhed
En undersøgelse fra IDC viser, at der for virksomheder er en solid business case i at prioritere sikkerhed på print, og ethvert it-initiativ der kan nedbringe omkostninger, er attraktivt for ledere. I undersøgelsen har IDC lavet dybdegående interviews med 16 organisationer, som bruger en entreprise printerløsning, og disse interviews viser at der ligger stor forretningsværdi i denne løsning. Organisationerne blev bedt om at beskrive forskellen på ”før” og ”efter” og det viser sig, at de har opnået et mere sikkert print-miljø, samtidig med at der spares både penge og tid.