Det store spørgsmål: Hvad gør vores type virksomhed unik, og hvad kan den gøre for at differentiere sig?

Klumme: En diskussion fornylig fik mig til at tænke videre, da jeg kom hjem og gøre mig følgende overvejelser: Hvad gør rådgivende it- og ingeniørvirksomheder typisk for at være anderledes end andre? Og hvor bør de bevæge sig hen for at kunne differentiere sig fremadrettet på andet end for eksempel pris?

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Som ny direktør i en nyoprettet GIS & SSI-afdeling i en større international rådgivende arkitektur- og ingeniørvirksomhed deltog jeg for nyligt i vores onboarding-kursus. Målet var klart: Vi skulle forstå virksomhedens værdier, kultur og forretningsmodel.

Det fordrede et meget konkret spørgsmål fra en ung nyansat: ”Hvad gør vores type virksomhed unik, og hvad kan den gøre for at differentiere sig?”.

Det var et godt spørgsmål, som især tvang ingeniører og it-folk, som ofte ikke taler om disse ting, til at reflektere og have en diskussion om differentiering.

Diskussionen fik mig til at tænke videre, da jeg kom hjem og gøre mig følgende overvejelser: Hvad gør rådgivende it- og ingeniørvirksomheder typisk for at være anderledes end andre? Og hvor bør de bevæge sig hen for at kunne differentiere sig fremadrettet på andet end for eksempel pris?

Disruption, omstilling eller digital transformation – same difference

Det er uundgåeligt at tænke disruption inden for både it- og ingeniørgerningen, hvis man ønsker at skille sig ud.

Specifikt for de rådgivende ingeniørvirksomheder handler det om at forsøge at disrupte branchen med digital transformation af serviceydelserne.

Digital transformation kan resultere i, at berøringen med kunderne kunne ske tidligere i projektforløbene – samtidigt med at rådgiverne bliver hængende længere i kundernes digitale bevidsthed.

Det er et klassisk greb i markedet, som der allerede er flere virksomheder, som har været i gang med i længere tid, og branchen er sådan set ikke kommet ret meget videre. Disruption er altså ikke nyt i vores brancher, vi kalder det bare omstilling eller (digital) transformation.

Inden for de klassiske ingeniørdiscipliner som eksempelvis konstruktion og anlæg er der i branchen således for længst blevet mandet godt op på CAD og IKT, mens der er kommet mere effektive arbejdsprocesser for at sikre en bedre konkurrenceevne.

Mere leveres for mindre med en højere kvalitet.

Det betyder, at vi i branchen som helhed kontinuerligt nu skal til at gøre mere end hidtil, og vi skal forstå og mestre de nye teknologier endnu bedre end i dag.

Det resulterer i et større potentiale, men også i en højere risiko, og vi skal kort sagt til at vækste en forretning, som samtidig skal omstille sig til at udnytte potentialerne, så de understøtter en fagligt funderet, bæredygtig værdiskabelse for samfundet som helhed.

Central eller decentral?

Generelt er der to skoler inden for digital transformation af de klassiske rådgivningsydelser.

Der findes de virksomheder, som puljer al teknologi i én enhed – et digitalt kraftcenter.

Og der findes de virksomheder, som splitter teknologiforretningen og uddeler kompetencerne til de enheder, der begår sig indenfor de klassiske ingeniørdiscipliner.

Jeg mener, at det er ved at se på forretningsmodellen, at den rådgivende ingeniørvirksomhed skal differentiere sig.

Men hvad er den succesfulde forretningsmodel?

Er det den, hvor der konkurreres på effektivitet og timepris?

Eller er det den forretningsmodel, hvor ydelsen leveres via digitale services, som sikrer en berøring med kunden – vel og mærket en ydelse, som ikke er afgrænset til en time? … ikke overraskende er jeg selvfølgelig stærk fortaler for sidstnævnte.

Det er for mig helt åbenlyst, at de rådgivende ingeniører skal samle de teknologiske kræfter frem for at splitte dem op.

Kraftcentret skal indeholde alle dimensioner inden for ingeniørdisciplinerne.

GIS er én, CAD er en anden og Systems Integration er en tredje. Næste bølge er machine learning og AI. Det er simpelthen en forpligtelse, rådgiveren har – for ellers kan rådgiveren ikke give sit råd på det bedste fundament.

Så mit svar på den unge ingeniørs spørgsmål, om hvordan vi blandt andet differentierer os og hvorfor, er: Vi differentierer os, fordi vi har modet til at blive ved med at transformere vores virksomhed digitalt, fordi vi tør tage dialogen med markedet omkring forretningsmodellerne, og fordi vi tør samle teknologierne.

'Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S