Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den virtuelle virkelighed er blevet virkelig

Klumme: Virtual reality er nået til et stadie, hvor muligheder er så håndgribelige, at virksomhederne ikke længere har råd til at ignorere det. VR er ikke længere kun af interesse for legetøjsproducenter. Det er blevet et seriøst værktøj, der kan spare virksomheder millioner af kroner.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter

Virtual reality kan påvirke neuronernes adfærd og få vores hjerne til at tro på en fysisk virkelighed i et ellers modelleret rum.

Effekten er så dyb, at folk har brug for gelændere til at holde fast i selv ved en VR-tur i en forlystelsespark.

Effekten og mulighederne er så overvældende, at virksomheder ikke længere kan ignorere det. Men det har taget tid.

VR-branchen var op til nu oftest forbundet med spil og underholdning, og derfor blev VR-teknologien i sig selv fejlagtigt ofte betragtet som useriøs.

Og for et par år siden var AR-teknologien (augmented reality) ganske rigtigt udbredt som en platform til PokemonGo og andre spil, men nu bliver AR aktivt inkorporeret i forretningsløsninger over hele verden.

For eksempel bruger DHL Google-briller med AR til at optimere arbejdet på deres lagre, mens General Electrics bruger en VR-baseret emulering til at uddanne ingeniører, inden de får adgang til en atomstation.

VR kan åbne adgang til steder, hvor specialister ikke må komme ind uden meget grundig og kostbar træning.

En anden mulighed er VR-træning af personale til at manipulere udstyr, der ikke kan stoppes og skilles i virkeligheden.

En "tvilling" af anlægget eller fabrikken bliver oprettet (hvor nøjagtigt afhænger af opgaven) og inde i simuleringen ved hjælp af controlleren prøver den, der skal trænes, selv at installere og skille udstyret ad.

Produktionsprocessen bliver ikke påvirket og seniormedarbejdere distraheres ikke. Og nogle løsninger indebærer tilmed tilstedeværelsen af en partner / mentor, så folk “ser” hinanden i emuleringen.

Nedenstående skema af Grigore Burdea, en forsker inden for VR-teknologi og en pioner inden for VR-rehabilitering, har udviklet 'tre I'-modellen, der overskueligt viser fordelene og muligheder med VR.

1. Immersion. Vi kan se og høre i VR som i den virkelige verden (hovedets position spores, så vi opfatter hastighed, afstand, højde osv.).

2. Interaction. Vi interagerer med objekter på en naturlig måde: berøring, slip, flyt og føle- feedback fra controllere.

3. Imagination. Vores fantasi fuldender fraværende segmenter af et virtuelt rum, hvilket gør det endnu mere overbevisende. VR-baserede tegninger er mere detaljerede, og størrelsen kan estimeres bedre end i 3D.

Ser nye processer

Fordybelsen, der er mulig i VR, lader den enkelte medarbejder se nye processer og lære bestemte handlinger gennem træning uden at distrahere andre medarbejdere.

Træning i et VR-setup øger markant sandsynligheden for, at medarbejdere permanent husker nye oplysninger.

Desuden er VR-simuleringen en fantastisk måde at teste og træne et beredskab, ved at modellere nødsituationer i et sikkert univers.

De mange muligheder gør samtidig en rent brugerdefineret udvikling mindre effektivt, fordi der ikke er en klar forståelse af et rigtigt sted for brug af løsningen - eller forståelse af eksisterende use cases. Løsningen er en såkaldt “konsultations-session”.

Begynd med rådgivning

Ekspertanbefalingen er at begynde projektet med rådgivning og diskussion af målet med projektledere, forretningsanalytikere og VR-specialister.

De ved, hvilke spørgsmål de skal stille, og hvordan man finder frem til den forretningsproces, der opnår mest med VR.

De deler også casestudier og succeshistorier som kan være relevante. Efter konsultationen kan projektet udvikle sig således:

• Klienten vælger den forretningsproces, der har mest brug for forbedringen (for eksempel forkert reaktion i tilfælde af udstyrsnedbrud).

• Forretningsanalyse fra udviklerens side undersøger denne forretningsproces. De kommer i kontakt med kundens specialister, forsker i dokumentation, gennemfører interviews og analyserer de bedste fremgangsmåder. Baseret på analyserne oprettes usecases.

• Udvikleren tilbyder den bedste teknologi, platform og udstyr baseret på løsningsformål og pris (VR-headset, buede skærme osv.).

• Udvikleren opretter prototypen, og derefter udvikles MVP.

Praktisk erfaring viser, at virtual reality kan hjælpe til at spare mange penge på sigt.

Hvis træning eller test af adfærd, vil være risikabel for deltagerne eller voldsomt omkostningstung i virkeligheden – og dyr at gentage, er VR ikke bare fremtidens løsning. Det er nutidens.

Den virtuelle virkelighed er blevet meget virkelig.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.