Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Derfor er ERP-projekter altså ikke en popularitets-konkurrence

Klumme: ERP-beslutningerne skal højt op i organisationen for at lægge byggesten til fremtiden. Hvordan sikrer man ellers, at fremtidens innovation har en stemme rundt om bordet? 

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg var for nylig involveret som leverandør i et skift af ERP-system i en mellemstor dansk virksomhed. Stærke stemmer fra forretningen kritiserede udseendet af den rene standardløsning, men vi overtalte dem til ”lige at prøve først”.

Seks måneder efter go-live, da vi skulle i gang med ”fase 2”, var de samme stemmer forstummet, og de var blevet lige så glade for det nye som for det gamle.

Jeg vil faktisk argumentere for, at selv om brugere skulle opleve en produktivitetsnedgang eller en frustration, så kan beslutningen sagtens være rigtig.

ERP-systemet – eller den digitale kerne – i en virksomhed tjener nemlig mange andre formål end at effektivisere for enkelte afdelinger, brugere eller beslutningstagere.

Det gælder om at anskue forretningsprocesserne end-to-end og se tingene i et større perspektiv.

Selvlærende virksomheder

Mens AI, ML, VR og mange andre nye teknologier løber med overskrifterne, er mange virksomheder i gang med vigtige arkitektur-forandringer på ERP-området.

Og tingene hænger sammen. Kapacitetsløft med in-memory-teknologi og skaleringsfordele med cloud i selve kernen af virksomhedens it-landskab åbner nemlig døren for de nye måder at bruge data på.

Og data skal vi bruge til mange ting. Indsigt i kundeadfærd, transparens i forsyningskæder, langsigtet bæredygtighed, vækst og innovation i forretningsmodellerne.

Ideelt set skal virksomheder blive ”selvlærende”.

Produkter, services og processer skal mere eller mindre automatisk forme sig og blive bedre, når de bliver brugt.

Det kan ske, hvis virksomheden opbygger et feedback-loop af data, hvor oplevelser hos kunder og medarbejdere bruges til at forandre.

Når kernen er ren

Det er i forhold til denne vision, at en ren – det vil sige standardiseret – digital kerne er guld værd.

Med en let omskrivning af en kendt talemåde, fristes jeg til at skrive, at ”når kernen er ren, er alting godt”. I min verden er ”keep the core clean” i hvert fald et vigtigt mantra.

Forudsætningen for at lykkes med digital transformation er agilitet og forandringsparathed – både hos mennesker og systemer – når nye teknologier og applikationer skal integrere os med omverdenen.

Det får man med en ren kerne uden forstyrrelser og specialtilpasning. Her er selve omdrejningspunktet, når man står over for valget af ny ERP-teknologi.

Uanset om virksomheden vælger en greenfield, brownfield eller hybrid implementering, og uanset om ERP-kernen kører i cloud eller on premise, så er den rene kerne afgørende for fremtiden.

Topledelse for bordenden

Vi skal altså være ekstremt nøjeregnende med at definere differentierende processer, som vi ikke kan og vil gå på kompromis med.

De udgør typisk 10 pct, og fordi de skal systemunderstøttes optimalt, kan vi retfærdiggøre specialudvikling. De resterende 90 pct bør til gengæld følge standard og best practice for industrien.

I praksis indebærer det, at vi skal overhøre kritik i organisationen.

Gode og langsigtede beslutninger om den digitale kerne tages ikke af profiler, som søger at vinde en popularitetskonkurrence.

Det kræver nemlig, at man giver fuld taleret og stemmeret til en fremtidens innovation. Og den er måske slet ikke til stede rundt om bordet i dag.

Den rene kerne er imidlertid et strategisk spørgsmål, hvilket kræver stærke procesejere og involvering af den absolutte topledelse for at holde fast her.

Partner på den lange bane?

Når vi som konsulenter er involveret i projekterne, så har vi en snert af den samme dobbelthed som vores kunder.

Nogle af os synes, at det er meget mere interessant at nyudvikle end at holde virksomheden på dydens smalle vej til den rene kerne.

Så når kunden presser på og vil specialudvikle på flere og flere områder, så er der både spændende arbejdsopgaver og kroner i kassen hos leverandøren.

Falder man for den fristelse, har man bare ikke vist sig som en partner i verdensklasse på den lange bane!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.