Trods problemerne, er det i i co-op at Gotham Knights viser sig fra sin bedste side. (Foto: WB Games)

Spilanmeldelse: Batmans stedfortrædere kommer sløjt fra start

WB Games har ønsket at gå egne veje med deres fortælling om Gotham-universet, men flere fodfejl spænder ben for spillet.

Teamet hos WB Games Montreal må ganske tidligt i udviklingsprocessen af deres nyeste Batman-eventyr, have vist at opgaven de var blevet givet, ville være en udfordring af de helt store. Som udvikleren der skulle føre Batman-universet videre i spilregi, efter Rocksteady Games valgte at sige farvel til nattens hævner med deres fabelagtige Arkham-trilogi, må presset have kunnet mærkes fra dag et.

Det er måske også derfor Gotham Knights ikke bruger mange sekunder på at vise hvordan det ønsker at gå egne veje, og det gøres åbenbart mest effektivt med en historie der fortæller hvordan Batman er død. Den kendsgerning har naturligvis medført kaos i Gotham, hvor skurke af alle størrelser hurtigt ser deres snit til gøre byen til et kriminelt paradis. Alt håb er dog ikke ude, for med en sidste videobesked samler Bruce Wayne hans arvtagere, Batgirl, Nightwing, Robin og Red Hood for igen at rydde op i byens kriminelle underverden.

Ligeledes ny er satsningen på co-op. Gotham Knights er bygget op fra start til slut med tanken om at du kan nyde det med en ven, hvilket betyder at missioner kan løses sammen, slåskampe kan vindes med kombinationsangreb, samt at den omkringliggende verden kan udforskes med rimeligt frie tøjler.

De fire karakter er i bedste rollespils-facon delt op med hver deres styrker, der særligt kan influere hvordan resten af holdet fungerer – Batgirl kan eksempelvis genoplade holdets helbred, mens Nightwing kan tilføje ekstra styrke og fart til de forskellige angreb. Færdighederne har naturligvis særlig stor værdi hvis man spiller med en ven.

Desværre er resten af rollespilssystemerne ikke lige så gode, og særlig ærgerligt at det at udstyr-systemet, som kunne have været et af spilets højdepunkter, ikke er blevet tunet bedre. Som i andre actionrollespil, er det også i Gotham Knights muligt at finde et masse forskelligt udstyr der alt sammen har forskellige styrker og svagheder fordelt over adskillige kategorier.

Mere avanceret udstyr kan også tilføje element-fokuserede angreb eller beskytte mod selvsamme elementer, hvilket eksempelvis særligt giver mening hvis man giver sig i kamp med Mr. Freeze.

Udstyrs-jagten hæmmes dog af et crafting-system der kræver at man jagter specifikke komponenter, som man også kender det fra så mange andre action rollespil. Problemet er blot her at man ikke har mulighed udvælge specifikke områder for at jagte lige netop de komponenter man skal bruge. I stedet uddeles komponenterne nærmest tilfældigt, og det betyder at en stor del af karakter-opbygningen går tabt, fordi der ikke i højere grad er mulighed for i højere grad at influere den.

Det er dog desværre ikke den eneste design-skavank Gotham Knights indeholder. Kampsystemet er på mystisk vis blevet designet med mindre dybde end sidste, til trods for at det var et af de mange punkter de Arkham-spillenene gjorde så godt.

Således er der ikke længere noget ”counter”-system, hvilket betyder at rytmen i de mange kampe føles skæv, samt at den eneste mulighed man har for at undvige angreb, er at springe rundt over det hele. Det kunne tilnærmelsesvist have været en rimelig løsning hvis animationen havde siddet i skabet og karaktererne havde haft vægt, men ingen af delene er lykkedes særlig godt. Resultatet er at man forceres til at springe rundt som var man del af en amatørlig gymnastik opvisning, hvilket er meget langt fra det man normalt forbinder med et superhelte-slagsmål.

Det sidste store problem der plager det nyeste Gotham-eventyr er på den tekniske side, og her mangler der virkelig finpudsning. Undertegnede har spillet PC-versionen med noget af den kraftigste hardware på markedet, og er alligevel endt med at måtte døje med et hakkende billed, samt en billedhastighed så ujævn at det har været svært ikke konstant at bemærke. Særlig underligt er dette fordi at Gotham Knights grafisk falmer ved siden af Rocksteady’s Arkham Knight fra 2016, og man må derfor undres over at denne del af pakken ikke er blevet optimeret bedre.

Gotham Knights så i lang tid ud til at blive en værdig arvtager til Arkham-serien, og det færdige eventyr har da også en masse gode ideer. Fejlene kan dog fra tid til anden gøre det svært at få øje på de gode kvaliteter, og så virker nogle af udviklerens beslutninger decideret besynderlige.

Det betyder ikke at Gotham Knights ikke godt kan underholde, særlig hvis det spilles sammen med en ven, men snarere at man bør gøre op med sig selv om det er et co-op eller solo-eventyr man er på jagt efter. Co-op kan være sjovt, men i skyggerne lurer Arkhams natteridder der trods et par år på bagen, stadig kan uddele kæberaslere til genren.