Ny standard skal formindske høreskader og forbedre lydkvaliteten

Et stigende antal unge får høreskader på grund af for høj musik i høretelefoner. Det skal en ny standard for lydtryk, der er lige på trapperne, nu gøre noget ved. Samtidig er der fokus på den gode lydoplevelse for brugerne.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Op mod 10 millioner europæere står ifølge EU-Kommissionen til at udvikle tidligt høretab som følge af intens lytning på såkaldte Personal Music Players. Derfor har man på europæisk plan, med Danmark for bordenden, revideret den standard, der fastsætter grænserne for lydeksponering. Fokus har været på, at beskyttelse af ører og beskyttelse af musik kan og bør følges ad.

"Flere og flere, særligt unge, hører høj musik i høretelefoner eller headset i længere tid ad gangen – og dermed øges risikoen for permanente høreskader. Derfor har vi gentænkt standarden for lydtryk, så den i højere grad tager højde for den dosis af høj lyd, man eksponeres for. Noget af det nye er, at man får en advarsel, når lyden når et vist niveau, og igen når man har fået den maksimale dosis af høj lyd, fortæller Per Crety", seniorkonsulent i Dansk Standard, der står i spidsen for den arbejdsgruppe, der har udarbejdet den nye standard.

Danske fingeraftryk

Danmark er foregangsland inden for lyd og har derfor ledet den europæiske arbejdsgruppe, der omfatter 35 audiofabrikanter fra Europa samt enkelte deltagere fra den øvrige verden med interesse i det europæiske marked, fx Apple, Bose og Blackberry. Som led i arbejdet med standarden, der udkommer i første kvartal 2017, har Dansk Standard oprettet et dansk forum for måling af personlige musikafspillere.

"Målet har været at få en europæisk standard, der både bidrager til at begrænse antallet af høreskader og til forbedre kvaliteten i lydgengivelsen. Mange danske virksomheder har deltaget og støttet op om arbejdet, og vi har derfor fået sat vigtige danske fingeraftryk på de krav til forbedring af apparaterne, der indgår i den endelige standard. Det gavner både dem, der lytter til musikken, og danske virksomheder, der producerer højttalere, høreapparater, hovedtelefoner, hjemmeanlæg og andet professionelt udstyr", siger Per Crety.

Blandt de danske deltagere er virksomheden Jabra: "Vi har deltaget i arbejdet for at bidrage til, at standarden vil kunne kommercialiseres. I vores produkter er det lydoplevelsen, der er i centrum, samtidig med at det er vigtigt for os at beskytte vores brugeres hørelse. For at sikre, at man bevarer en god totaloplevelse og opnår de ønskede mål for en standard, er det derfor vigtigt at overveje forskellige brugsscenariers indflydelse", fortæller Michael Hoby, Senior Research Engineer i Jabra.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S