Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vildt dataforbrug på Roskilde Festival - så meget brugte gæsterne mobilen

Instagram og andre sociale medier udgjorde en betydelig del af festivaloplevelsen for mange Roskilde-gæster. Forbruget af mobildata svarer til 1617 døgns konstant Netflix-streaming i HD-kvalitet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når teleselskabet 3 forbereder sig på Roskilde Festival er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt trafikken vil stige, men et spørgsmål om, hvor meget den vil stige.

Teleselskabet, som hvert år gør særlige tiltag for at sikre kunderne optimal forbindelse, fortalte på et pressemøde onsdag om, hvordan mobiltrafikken altid overgår det foregående års.

At i år ikke var en undtagelse, kan vi nu se af de tal, som 3 i går, efter de sidste telte var pakket, sendte ud i en pressemeddelelse.

Instragram gløede

Samlet set nåede trafikken hos 3's kunder op på 87 TB, fra campingområdet åbnede lørdag 29. juni og til festivalen var vel overstået søndag morgen 7. juli,. Det er 8 procent mere end sidste år. Ikke helt så voldsom en udvikling, så vi har set nogle af tidligere år, men ikke desto mindre svarer det til 1617 døgns konstant Netflix-streaming i HD-kvalitet.

Det er særligt Instagram, der har slugt af gæsternes tid og data. Den heftige brug af tjenestens Stories-funktion, der ofte er baseret på video, har en stor af æren/skylden for det store dataforbrug. Faktisk kunne det tydeligt ses i kundernes forbrug at Instagram havde problemer med uploads onsdag aften. Datatrafikken var markant lavere her.

For at imødekomme den højere trafik, forsøgte 3 sig i år med at omlægge 3G-frekvenser til 4G.

Andre interessante facts fra 3's opgørelse af trafikken:

Alene torsdag den 4. juli brugte 3’s kunder 14,1 TB data. Det er rekord for dataforbrug på en dag på Roskilde Festival.
3’s kunder brugte til sammenligning 16,7 TB data på hele festivalen i 2014.
Opkald: Den travleste time for talekald var om lørdagen i timen kl. 00 – 01 (timen op til Robyn gik på Orange Scene), hvor der var blev foretaget tæt på 25.000 talekald.
Sms: Den travleste time for sms’er var onsdag i timen kl. 18 – 19, hvor der blev sendt 22.210 sms'er.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere