Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Privatleasing baner vejen for Polestar i Danmark

Polestar har solgt betydeligt flere af deres nyeste elbil end forventet. Det skyldes i høj grad muligheden for privatleasing, som mange vælger, da det giver en uforpligtende og økonomisk overkommelig indgang til livet med en elbil. Det fortæller Henrik Bang, Polestars danske direktør.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

"Vi havde forventet at sælge 100 biler i Danmark i år. Men vi har allerede rundet 700 på nuværende tidspunkt. Vi har derfor været nødt til at hente biler ind, som ellers var tiltænkt til det tyske marked, hvilke de ikke er helt begejstrede for på den anden side af grænsen, men som lanceringsland får vi lidt særbehandling", fortalte Polestars danske direktør, Henrik Bang (til højre i billedet foroven), med et smil, da vi mødte ham til elbilsmessen eCarExpo i sidste uge.

En stor del af forklaringen på det overraskende salg er, at leasing har vist sig som en populær indgang til livet som elbilsejer. Ikke blot for virksomheder, men i høj grad også for private. "Vi havde forventet at langt størstedelen af salget ville gå til virksomheder, men faktisk er mere end 60 procent privatleasing," siger Henrik Bang og fortsætter: "Når du for et startbeløb på 10.000 kroner og en månedlig udgift på 5.000 kroner kan have en elbil som Polestar 2, så bliver det overskueligt for mange private kunder at snuse lidt til livet med en elbil, uden at forpligte sig med et køb på flere hundrede tusinde kroner."

Hestekræfter til folket

At købe sig til en Polestar er dog blevet lidt mere overkommeligt. Her i efteråret blev en billigere udgave af Polestar 2 lanceret på det danske marked. Det tyder dog ikke på den lavere pris har haft afgørende betydning, når køberen skal vælge model. "De fleste vælger faktisk fortsat den dyrere model, da de prioriterer de ekstra hestekræfter over den lavere pris," fortæller Henrik Bang.

Polestar er sit eget brand, men har Volvo i ryggen, hvorfra der i rigt mål hentes know how og ekspertise i produktionen af biler. Da vi spørger, om der ikke vil være en risiko for at Polestar og Volvo kan komme til at kannibalisere på hinanden svarer Henrik Bang: "Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge er to vidt forskellige biler, så det er ikke den samme kundegruppe vi henvender os til. Den kommende Polestar 3 vil blive helt sin egen, så vi er ikke bange for at de to brands bliver for tætte konkurrenter."

På eCarExpo-messen, som løb af stablen i København i sidste uge, fremviste Polestar blandt andet en særudgave af deres flagskib Polestar 1 i guld, som ses på billedet foroven.

Læs vores test af Polestar 2 her:

https://www.altomdata.dk/polestar-2-test-staerk-tesla-rival-med-google-ombord/




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere