Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vild fremtidsbil fra Mercedes kører på organisk batteri

Mercedes-Benz Vision AVTR har hentet sit design fra en fremtidsfilm og vil køre på organisk batteri, der kan blive til bionedbrydelig kompost.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er elbilerne, der rykker på CES-messen i år. Eller i det mindste prototyper af dem.

Sony overraskede alle ved at præsentere en elbil, men Mercedes, som allerede har taget de første skridt ind på markedet, havde ligeledes en vild nyhed med til Las Vegas.

Direkte ud af en sci-fi-film

Mercedes-Benz Vision AVTR har et design, direkte inspireret af James Camerons storslåede fremtidsfilm, Avatar.

Det ligger producenten på ingen måde skjul på. Faktisk har Mercedes fået hjælp af instruktøren, som også var med på scenen, da bilen blev præsenteret.

Designet på Mercedes-Benz Vision AVTR kommer direkte ud af sci-fi-filmen Avatar. Designet på Mercedes-Benz Vision AVTR kommer direkte ud af sci-fi-filmen Avatar.

Organisk batteri

Avatar handler i høj grad om at passe på de oprindelige økosystemer, og det er da også en del af grundkonceptet i den nye Mercedes.

Den rummer ikke bare særlige energieffektive køreegenskaber, men skal også drives frem en ny type batteri skabt på organisk cellekemi, uden miljøbelastende mineraler som nikkel og kobolt. Efter udtjent levetid kan batteriet blive til bionedbrydelig kompost. Også "læderet" i bilens indre er vegansk.

Bilen skal kunne oplades fuldt på under 15 minutter og klare mere end 700 kilometer på en opladning. Den drives frem af fire elektriske motorer på baghjulene, som yder mere end 350 kW.

Hjulene kan rotere, så bilen kan køre sidelæns som en krabbe.

Mercedes-Benz Vision AVTR har 33 bevægelige "gæller" bagpå. Mercedes-Benz Vision AVTR har 33 bevægelige "gæller" bagpå.

Bliver ét med føreren

Det unikke design er ikke bare for synets skyld, men skal sammen med avancerede skærme og 3D-teknologi, skabe en tættere forbindelse mellem de kørende og deres omgivelser, så man føler sig som en del naturen, når man kører gennem Grand Canyon eller bare et smut forbi Himmelbjerget.

Når føreren placerer hånden på midterkonsollen, der fungere som en slags allround-joystick til kontrol af bilen, vil Vision AVTR genkende personens åndedræt og via biometrisk forbindelse tilpasse sig brugere og skabe højnet opmærksomhed på køresituationen.

Det er fra midterkonsollen har har kontrol over dte meste i Mercedes-Benz Vision AVTR. Det er fra midterkonsollen har har kontrol over dte meste i Mercedes-Benz Vision AVTR.

Der er således højt til loftet hos Mercedes, som ikke overraskende er helt tavse omkring lanceringsdato og pris, men vi tager hatten af for at de store bilgiganter er begyndt at tænke så progressivt, når det gælder fremtidens køretøjer.

Se en præsentation af Mercedes-Benz Vision AVTR her:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=83&v=l5ZK0S8Q7JU&feature=emb_logo




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere