Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det seneste år har budt på store udfordringer for Huawei, der har måtte kæmpe med en amerikansk regering, som har gjort hvad den kunne for at sætte en kæp i hjulet på producentens handlemuligheder.
Men trods dette er det imponerende nok lykkes at sælge flere smartphones end nogensinde.
I en ny analyse, foretaget af Canalys, placerer Huawei sig som den allerbedst sælgende mobilproducent i andet halvår af 2020.
Der er langet 55,8 millioner mobiler over disken i perioden april-juni. Således lykkes det at overgå Samsung, som almindeligvis holder førstepladsen. Samsung solgte 53,7 millioner mobiler i samme periode, ifølge tal fra Canalys.
Kina holder salget oppe
Det er især det kinesiske marked, der har holdt Huaweis salg af smartphones oppe. Her er man ikke så afhængig af Google, som i andre dele af verden, og derfor har fraværet af Googles tjenester spillet en mindre rolle.
Salget i Kina steg således med 8 procent, mens det faldt med 27 procent i resten af verden. To tredjedele af Huaweis mobilsalg sker dermed på det kinesiske marked.
Og mens andre dele af verden har oplevet store nedlukninger i den pågældende periode, var Kina godt i gang med at åbne op igen i andet kvartal. Sammenlignet med samme periode sidste år er salget kun faldet 5 procent hos Huawei, mens det er faldet 30 procent hos Samsung, der har især har været udfordret af svigtende salg i Brasillien, Storbritannien og resten af Europa, som oplevede store corona-udbrud og nedlukninger i foråret.
De fordelagtige tal for Huawei kommer således i en temmelig ustabil periode, og det er ret usikkert hvorvidt de vil kunne fastholde førerpositionen, når Samsung igen får ordentligt fodfæste.
Glæde hos ledelsen
I forbindelse med de nye tal, kommer Yin Lin, direktør for Huawei Consumer Business Group Danmark, med følgende udtalelse:
”Vores forretning har udvist en enestående modstandsdygtighed i disse vanskelige tider. Midt i en periode med hidtil uset global økonomisk afmatning og udfordringer er vi fortsat med at vokse og fremme vores førerposition ved at tilbyde forbrugerne innovative produkter og oplevelser.
Når vi ser mod fremtiden, hvor 5G, AI og IoT kommer til at vokse overalt, vil vores fokus fortsat være på at gennemføre vores All-Scenario Seamless AI Life-Strategi. Vores teknologi – fra smartphones til tablets, pc'er og wearables – er baseret på den forpligtelse vi har over for forbrugerne til at opfylde deres behov".
Læs vores test af Huaweis seneste topmobil, P40 Pro herunder: