Hackerne bruger oftest DHL til at lokke dig i uføre

Når cyberkriminelle sender phishingmails til intetanende brugere, udgiver de sig oftere for at være transportvirksomheden DHL. Det viser en ny rapport fra Check Point Research.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De cyberkriminelle udgiver sig ved mere end hver femte (22 procent) globale phishingangreb for at være DHL, hvilket gør transportgiganten til den virksomhed, som cyberkriminelle lader, som om de er. På anden- og tredjepladsen over hackernes yndlingsbrands er Microsoft (16 procent) og LinkedIn (11 procent). Det viser en ny rapport fra Check Point Research, Brand Phishing Report.

Rapporten afdækker, hvilke 10 virksomheder cyberkriminelle oftest udgiver sig for at være, når de forsøger at stjæle personlige oplysninger eller bankinformationer fra forbrugere.

Pas på med mails fra DHL

Check Point opfordrer derfor både forbrugere og virksomheder til at være ekstra opmærksomme på mails, der ved første øjekast synes at komme fra DHL.

”Phishing topper stadig listen over de mest anvendte metoder, når det kommer til social engineering-angreb, hvor de cyberkriminelle forsøger at manipulere brugerne. I forrige kvartal var LinkedIn den virksomhed, som flest hackere udgav sig for at være. I dette kvartal er det så DHL. Det viser, at cyberkriminelle ofte skifter taktik og indgangsvinkel for at øge deres succesrate,” udtaler Jan Johannsen, der er Regional Director for Security Engineering i Norden & Benelux hos Check Point Software Technologies og fortsætter:

”Flere årlige begivenheder står for døren, herunder halloween, black friday og naturligvis julen, hvilket også er ensbetydende med, at flere danske forbrugere køber varer på nettet. Mange af disse ordrer bliver sendt med DHL, og det ved de cyberkriminelle godt. Vi opfordrer derfor alle til at være ekstra opmærksomme på mails, der ved første øjekast kan ligne legitime mails fra DHL, dobbelttjekke afsenderens mailadresse og ikke mindst være skeptiske overfor mails, der beder dig om at opgive yderligere informationer.”

Her er top-10

Herunder er Check Point Researchs liste over de brands og virksomheder, som de cyberkriminelle oftest udgav sig for at være i juli, august og september 2022.

1. DHL (22 procent)
2. Microsoft (16 procent)
3. LinkedIn (11 procent)
4. Google (6 procent)
5. Netflix (5 procent)
6. WeTransfer (5 procent)
7. Walmart (5 procent)
8. Whatsapp (4 procent)
9. HSBC (4 procent)
10. Instagram (3 procent)

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job