Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hackerne bruger oftest DHL til at lokke dig i uføre

Når cyberkriminelle sender phishingmails til intetanende brugere, udgiver de sig oftere for at være transportvirksomheden DHL. Det viser en ny rapport fra Check Point Research.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

De cyberkriminelle udgiver sig ved mere end hver femte (22 procent) globale phishingangreb for at være DHL, hvilket gør transportgiganten til den virksomhed, som cyberkriminelle lader, som om de er. På anden- og tredjepladsen over hackernes yndlingsbrands er Microsoft (16 procent) og LinkedIn (11 procent). Det viser en ny rapport fra Check Point Research, Brand Phishing Report.

Rapporten afdækker, hvilke 10 virksomheder cyberkriminelle oftest udgiver sig for at være, når de forsøger at stjæle personlige oplysninger eller bankinformationer fra forbrugere.

Pas på med mails fra DHL

Check Point opfordrer derfor både forbrugere og virksomheder til at være ekstra opmærksomme på mails, der ved første øjekast synes at komme fra DHL.

”Phishing topper stadig listen over de mest anvendte metoder, når det kommer til social engineering-angreb, hvor de cyberkriminelle forsøger at manipulere brugerne. I forrige kvartal var LinkedIn den virksomhed, som flest hackere udgav sig for at være. I dette kvartal er det så DHL. Det viser, at cyberkriminelle ofte skifter taktik og indgangsvinkel for at øge deres succesrate,” udtaler Jan Johannsen, der er Regional Director for Security Engineering i Norden & Benelux hos Check Point Software Technologies og fortsætter:

”Flere årlige begivenheder står for døren, herunder halloween, black friday og naturligvis julen, hvilket også er ensbetydende med, at flere danske forbrugere køber varer på nettet. Mange af disse ordrer bliver sendt med DHL, og det ved de cyberkriminelle godt. Vi opfordrer derfor alle til at være ekstra opmærksomme på mails, der ved første øjekast kan ligne legitime mails fra DHL, dobbelttjekke afsenderens mailadresse og ikke mindst være skeptiske overfor mails, der beder dig om at opgive yderligere informationer.”

Her er top-10

Herunder er Check Point Researchs liste over de brands og virksomheder, som de cyberkriminelle oftest udgav sig for at være i juli, august og september 2022.

1. DHL (22 procent)
2. Microsoft (16 procent)
3. LinkedIn (11 procent)
4. Google (6 procent)
5. Netflix (5 procent)
6. WeTransfer (5 procent)
7. Walmart (5 procent)
8. Whatsapp (4 procent)
9. HSBC (4 procent)
10. Instagram (3 procent)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere