Iværksætter: Du skal blive bedre til at sælge dig selv

Klumme: Succesfuld forretningsudvikling kræver, at it-iværksætterne kan redegøre for deres værdier over for kunder og interessenter. Mere craziness ønskes.

Computerworld og It-Væksthuset “5te” har i samarbejde taget initiativ til Edison-konkurrencen om prisen som årets digitale iværksætter i Danmark.

Ud over gennem selve konkurrencen at sætte spot på nye forretningsideer, sættes der også krav til it-iværksætterne om at beskrive og markedsføre sig selv og deres projekt over for et dommerpanel og på selve dagen også overfor tilskuerne.

Baseret på de iagttagelser, som der indtil videre er høstet, er Edison-konkurrencens største værdi måske i forbindelse med kravet til iværksættervirksomhederne om målrettet og præcist at beskrive og markedsføre deres kompetencer og forretningsideer overfor en vigtig målgruppe.

Der kommer flere og flere

Antallet af it-iværksættere er lykkeligt stigende i samklang med generelle uddannelsestilbud og viden om iværksætteri og forretningsudvikling.

Danske it-iværksættere har tydeligvis et højt kompetenceniveau, mange ideer og går almindeligvis seriøst til opgaven.

Til gengæld kniber det synligt med selve promoveringen og den forretningsmæssige markedsføring.

Her bliver man gang på gang overrasket over den svage fremtoning sammenlignet med andre kulturer.

Og måske er der noget her i uddannelses- og nationalkulturen, som der skal arbejdes mere fokuseret med, hvis opgaven med at gøre danske it-iværksættere til en central drivkraft for ny industriel udvikling og innovation skal lykkes.

Det ene element i markedsføringen er selvfølgelig præci-
sionen i selve budskabet og den klare værdibeskrivelse for kundesegmenter.

Det andet element er selve ambitionen, hvor “nerven” er kernen og aktivitet i princippet tænkes i konsistente markedsføringsbaner.

Begge elementer står svagt hos de fleste i den danske iværksætterkultur. Og begge drejer sig om evne og mentalitet.

Høj standard, men mangler craziness

Sidste år havde jeg en god venture professional bekendt fra Japan på besøg og bad ham om tid til at lade udvalgte, primært it-iværksættere, pitche ham og give dem hans feedback.

Efter at hørt og set præsentationer i næsten en hel dag spurgte jeg om hans generelle indtryk.

Tydeligvis var han imponeret over den faglige standard og seriøsitet.

Men som han sagde, sad han lidt tilbage med savnet af den “market ambition” og “craziness”, som man især møder blandt start-ups i USA.

Udstråling af vilje samt evnen til at overbevise og åbne markederne lige meget hvad.

I forbindelse med iværksætter-uddannelsestiltag skulle ekstroverte markedsføringskompetencer og de mentale og kulturelle vilkår for tilegnelsen af disse måske mere i fokus.

Skal kunne præsentere sig selv

Evnen til rent faktisk at kunne præsentere sig selv og tydeligt redegøre for værdierne for kunderne og interessenterne er helt essentiel for succesfuld forretningsudvikling.

Et tidligere koncept som “first Tuesday” var i den sammenhæng rigtig godt.

Ligesom tilførelse af kapital og almindelig rådgivning er vigtig, således er sikring af markedsføringskompetencer vitalt.

Investorer burde derfor sikre sig, at disse konstant er til stede.

I investeringssammenhænge, hvor der planlægges et vækstforløb for en virksomhed, kunne man endda tænke sig nærmest at sætte visse virksomheder under administration i forbindelse med ekstern kommunikation og tilføre dem markedsførings- og salgskompetencer i form af et moniterende taskforce-team.

I hvert fald bør der komme mere fokus på at få it-iværksætternes talenter bedre frem bag skærmen, hvis de skal markere sig tydeligere i den internationale konkurrence.

[i]Sam K. Steffensen er ph.d., forretningsudviklingschef i IT-Væksthuset, som driver 5te, business development director i Symbion og bestyrelsesformand i CPH Design,
Damptech og Smart Parts Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.[/I]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere