Hvad tænder fremtidens talenter?

Klumme: Headhunternes rolle bør udfordres. Det er virksomhedernes markedsførings- og kommunikations-aktiviteter, der skal sikre de nye talenter til virksomheden.

Udklækningen af talenter med it-kompetencer i verdensklasse går meget trægt.

De kommende små generationer af potentielle talenter er nærmest født efterspurgte.

Det store problem i dag er, at virksomhederne primært tænker på talenterne, når de skal ansætte en ny medarbejder.

Så kommer rekrutteringsbureauer og headhunterne i sving. Men virksomhederne er nødt til at gå aktivt i dialog med talenterne og sørge for, at de får det rigtige billede af arbejdspladsen.

Bør satse mere offensivt

Virksomhederne er altså nødt til at satse langt mere offensivt på at bygge en dialogkultur og kommunikationsprofil op over for de nye talenter.

Der har længe hersket et stort fokus på betydningen af virksomheders markedsførings- og kommunikationsaktiviteter, og forlag og aviser spytter til stadighed nye bøger og artikler ud om emnet.

Sjovt nok fokuserer de alle på aktiviteter rettet mod virksomhedernes kunder og leverandører.

Men hvad med at se på behovet for at rette markedsføringen og kommunikationen mod det fremtidige rekrutteringsmarked? Er her ikke en sort plet og et fuldstændigt overset marked?

Hvordan er jeres omdømme egentlig?

It-virksomheder må få sig en værdibaseret kommunika­tionsstrategi over for fremtidens talenter, og de er nødt til at få konkret viden om, hvordan deres omdømme er.

Desværre ser det ud til, at de fleste er temmelig meget på bar bund her, når det drejer sig om konkrete pejlemærker.

De virksomheder, som jeg har snakket med, har ikke kunnet fortælle mig noget nævneværdigt, og der er heller ikke meget at hente fra de monotone match-making-events som jævnligt afholdes.

Flere virksomheder giver faktisk udtryk for en vis usikkerhed på dette punkt.

Hvad tænder og tiltrækker de bedste talenter i fremtiden? Vil fremtidens talenter vælge Nokia som klart markedsledende mobilterminaloperatør, frem for Sony Ericsson der råder over større produktlinjer og afledte integrationsudfordringer?

Vil de vælge at gå til den dominerende forretningsmaskine, Microsoft, eller den adrætte innovative opportunist, Google?

Hvilke kulturer, værdier og missioner vil være mest attraktive, og hvad betyder dette for virksomheders gældende organisationsformer og ledelsespraksis?

Virksomhederne er nødt til bruge deres markedsføringsafdelinger til at få større klarhed om dette.

Det kan blive afgørende for mange virksomheders og institutioners fremtidsmuligheder, ikke mindst inden for it-relaterede områder.

Alt for traditionel

Virksomhedernes talentsøgning er også alt for traditionel. Tilsyneladende er det ikke i rekrutteringsbranchen og HR-afdelingerne, at innovationen har blomstret vildest.

Headhuntere og rekrutteringsfirmaer vil gerne finde nye medarbejdere ved hjælp af kendte mønstre og rigide kompetencekrav, men det er ikke nødvendigvis sådan, man i konkurrencen sikrer sig de bedste innovative kræfter.

Desværre er det en dynamik, der er svært at udfordre, ikke mindst fordi rekrutteringsbranchen har haft så spektakulær succes med selviscenesættelse og selvhøjtidelighed.

Vi begynder dog at se dialogorienterede koncepter og redskaber dukke op fra nye kanter, eksempelvis videorekruttering som introduceret af Livejob.dk og andre online-tiltag.

Det er den vej, it-virksomhederne skal kigge, for de har i hvert fald et stort behov for at komme i tættere løbende dialog med deres fremtidige talentmasse.

Øresund IT Academy holder 26. april en konference om at tiltrække talenter. Se mere på oresundit.org

Sam K. Steffensen er leder af it-væksthuset 5te.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds klummer, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere