Hvad tænder fremtidens talenter?

Klumme: Headhunternes rolle bør udfordres. Det er virksomhedernes markedsførings- og kommunikations-aktiviteter, der skal sikre de nye talenter til virksomheden.

Udklækningen af talenter med it-kompetencer i verdensklasse går meget trægt.

De kommende små generationer af potentielle talenter er nærmest født efterspurgte.

Det store problem i dag er, at virksomhederne primært tænker på talenterne, når de skal ansætte en ny medarbejder.

Så kommer rekrutteringsbureauer og headhunterne i sving. Men virksomhederne er nødt til at gå aktivt i dialog med talenterne og sørge for, at de får det rigtige billede af arbejdspladsen.

Bør satse mere offensivt

Virksomhederne er altså nødt til at satse langt mere offensivt på at bygge en dialogkultur og kommunikationsprofil op over for de nye talenter.

Der har længe hersket et stort fokus på betydningen af virksomheders markedsførings- og kommunikationsaktiviteter, og forlag og aviser spytter til stadighed nye bøger og artikler ud om emnet.

Sjovt nok fokuserer de alle på aktiviteter rettet mod virksomhedernes kunder og leverandører.

Men hvad med at se på behovet for at rette markedsføringen og kommunikationen mod det fremtidige rekrutteringsmarked? Er her ikke en sort plet og et fuldstændigt overset marked?

Hvordan er jeres omdømme egentlig?

It-virksomheder må få sig en værdibaseret kommunika­tionsstrategi over for fremtidens talenter, og de er nødt til at få konkret viden om, hvordan deres omdømme er.

Desværre ser det ud til, at de fleste er temmelig meget på bar bund her, når det drejer sig om konkrete pejlemærker.

De virksomheder, som jeg har snakket med, har ikke kunnet fortælle mig noget nævneværdigt, og der er heller ikke meget at hente fra de monotone match-making-events som jævnligt afholdes.

Flere virksomheder giver faktisk udtryk for en vis usikkerhed på dette punkt.

Hvad tænder og tiltrækker de bedste talenter i fremtiden? Vil fremtidens talenter vælge Nokia som klart markedsledende mobilterminaloperatør, frem for Sony Ericsson der råder over større produktlinjer og afledte integrationsudfordringer?

Vil de vælge at gå til den dominerende forretningsmaskine, Microsoft, eller den adrætte innovative opportunist, Google?

Hvilke kulturer, værdier og missioner vil være mest attraktive, og hvad betyder dette for virksomheders gældende organisationsformer og ledelsespraksis?

Virksomhederne er nødt til bruge deres markedsføringsafdelinger til at få større klarhed om dette.

Det kan blive afgørende for mange virksomheders og institutioners fremtidsmuligheder, ikke mindst inden for it-relaterede områder.

Alt for traditionel

Virksomhedernes talentsøgning er også alt for traditionel. Tilsyneladende er det ikke i rekrutteringsbranchen og HR-afdelingerne, at innovationen har blomstret vildest.

Headhuntere og rekrutteringsfirmaer vil gerne finde nye medarbejdere ved hjælp af kendte mønstre og rigide kompetencekrav, men det er ikke nødvendigvis sådan, man i konkurrencen sikrer sig de bedste innovative kræfter.

Desværre er det en dynamik, der er svært at udfordre, ikke mindst fordi rekrutteringsbranchen har haft så spektakulær succes med selviscenesættelse og selvhøjtidelighed.

Vi begynder dog at se dialogorienterede koncepter og redskaber dukke op fra nye kanter, eksempelvis videorekruttering som introduceret af Livejob.dk og andre online-tiltag.

Det er den vej, it-virksomhederne skal kigge, for de har i hvert fald et stort behov for at komme i tættere løbende dialog med deres fremtidige talentmasse.

Øresund IT Academy holder 26. april en konference om at tiltrække talenter. Se mere på oresundit.org

Sam K. Steffensen er leder af it-væksthuset 5te.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds klummer, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S