Interview Danmark har en lang historie fyldt med innovation og kreativitet - en veritabel smeltedigel for iværksættere.
Det vurderer USA's ambassadør i Danmark James P. Cain, som Computerworld fik et interview med, da han tirsdag overrakte det amerikanske handelskammers iværksætterpris 2007 til det danske udviklingshus iMotion.
Ambassadøren har selv en iværksætter i maven og var meget aktiv, inden han takkede ja til posten som ambassadør i Danmark.
"Jeg havde andele i syv virksomheder inden for marketing, fødevarer, sport og underholdning, men solgte det hele, inden turen gik til Danmark, for at undgå interessekonflikter," fortæller James P. Cain.
Fejrer ikke succes
Selvom ambassadøren vurderer Danmark som et fremragende land for iværksættere, så skorter det ikke på udfordringer for de mange spirende virksomheder.
Ikke mindst den danske kulturbårne tradition for Jantelovsagtig opførsel, der bestemt ikke opfordrer til "risk taking." Det er simpelthen ikke god stil at løbe en risiko herhjemme.
"I fejrer ikke succes, og iværksættere er ikke sande helte i Danmark," konstaterer James Cain.
Størrelsen af det danske marked betyder, at det er vanskeligt at tilbyde investorer og samarbejdspartnere tilstrækkelig gode muligheder.
Der er ifølge ambassadøren en "forbløffende mængde risikovillige amerikanske dollars på udkig efter iværksættere og andre investeringsmuligheder.
"Men pengene kigger især i retning af Asien, Mellemøsten og Centraleuropa."
"Det er svært for Danmark at tiltrække nok interesse. Vi fra ambassaden og Det Amerikanske Handelskammer arbejder hårdt på at få amerikanske virksomheder og investorer til at få øjnene op for det bemærkelsesværdigt høje uddannelsesniveau og mængden af innovation i Danmark," siger James Cain.
Lige så mange som i USA
Ambassadøren peger på, at Danmark, målt på antallet af indbyggere, har lige så mange iværksættervirksomheder som USA.
"Men fem år senere er der langt færre danske iværksættervirksomheder, som stadig er aktive og kører med succes, end tilfældet er i USA," siger James Cain.
Igen mener ambassadøren, at forskellen til dels er kulturelt betinget.
Amerikanerne har ligefrem tradition for at fejre iværksættere, og ifølge James Cain er chancerne for at hente risikovillig kapital betydelig bedre for en amerikansk iværksætter, der har fejlet et par gange, mens venturekapitalister herhjemme ofte vurderer det at være gået ned med en virksomhed eller to som tæt på diskvalificerende.
40 danske virksomheder
Ambassadøren har lavet en liste med 40 danske virksomheder, der alle har noget at tilbyde inden for miljømæssige udfordringer, og den liste har han præsenteret for en stribe investorer i den amerikanske solskinsstat Californien.
"Alle de danske virksomheder repræsenterer kompetencer, der kan hjælpe USA, men de har også alle sammen behov for partnerskaber og investorer," siger James Cain, og ambassadøren slutter med en opfordring til danske iværksættere om at forsøge at finde partnerskaber i USA.
"I har innovative selskaber og iværksættere, mens vi har størrelsen, pengene, markedet og samarbejdspartnerne. Lægger vi det hele sammen, bliver resultatet virksomheder og løsninger, der kan ændre verden."