Statens Homogene IT (SHIT)

Klumme: Hvordan kan jeg vide, at SHIT vil blive dyrere end summen af de eksisterende centraler, men vil kompensere for denne meromkostning ved at blive langsommere og dårligere?

Artikel top billede

Det kan ikke slå fejl. Statslige it-centraler skal slås sammen, så alt kan blive endnu bedre.

Statens servicering af deres kunder er i forvejen supereffektiv og kundeorienteret.

Et skoleeksempel på, at borgerne betragtes som kunder og ikke som sager.

Motivationen for at tjene dem, der betaler, er i top.
Værdierne afspejler total fokus på alt det udadvendte frem for på at have det fedt i mødelokaler og kursusejendomme.

Tanken om at have telefontid i meget færre timer, end man er til stede på kontoret, er fremmed.
I forstår mig.

Som en naturlig konsekvens af alt dette gode vil man derfor nu slå centralerne sammen til én eneste motherfuc­ker-gigant af en rigtig central center-entitet. Komplet med stærk chef, værdier, mål, processer, procedurer og alting. Den skal høre under SKAT.

Alt Det Onde (copyright Stieg Larsson) starter med mellemledere.

Jeg har selv været sådan én. Det kan være nødvendigt at indføre dem. De kan ikke undværes, de er ikke onde mennesker.

Man skal bare vide, at Alt Det Onde i en organisation starter lige dér.

Mellemledere er lig med lag i en organisation.

Lag medfører køer. Køer medfører ansvarsforflygtigelse.
Kunder bliver til sager, og så bliver arbejdet så røvsygt, at man må indføre flere lag.

Seks lag - mindst

Derfor starter Alt Det Onde med de stakkels mellemledere. Og det skalerer eksponentielt med antal lag.

Jeg kan allerede nu, uden at have set et eneste organisationsdiagram for SHIT, sige med sikkerhed, at der vil være seks eller syv lag, før de er færdige.

Hvordan gør jeg det? Hvordan formår jeg gang på gang på gang med total konfidens og snævert interval at forudsige fremtiden?

Hvordan kan jeg vide, at SHIT vil blive dyrere end summen af de eksisterende centraler, men vil kompensere for denne meromkostning ved at blive langsommere og dårligere?

Hvad er min hemmelighed?

Nogle vil fejlagtigt tro, at jeg da bare kigger på kommunesammenlægningen og politireformen, hvor en masse dimser blev slået sammen til nogle færre dimser, hvilket helt naturligt medførte flere ansatte og lavere produktivitet.

(Og de er ikke alene. Vi har nu i Danmark det antal offentligt ansatte og de udgifter til dem, som vi skulle have nået i 2015. Godt gået).

Bemærk: Vækst i offentlige udgifter og antal ansatte er den eneste vej.

Stagnation eller deciderede besparelser har ikke fundet sted siden krigen (og vist nok endnu længere tilbage).
Men det er ikke dét, der er min hemmelighed omkring indsigten i SHIT.

I må godt få det at vide.

Klar?

Det er IBM, der har lavet undersøgelsen for Finansministeriet. Datamaterialet (en intern spørgeskemaundersøgelse) er endda "... suppleret med IBM's erfaringstal...".

Det kan ikke slå fejl.

Mogens Nørgaard er direktør i Miracle.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly