Artikel top billede

Her går grænserne for SaaS

Software as a service er et udmærket valg for it-afdelingen og for forretningsdivisionerne. Men til tider er on-demand-tilgangen bare ikke passende.

Computerworld News Service: En af de hovedårsager, brugere oftest giver for at bruge SaaS-modellen, er omkostningsbesparelser.

"Kontrol med omkostningerne er givetvis en del af CIO'ens rolle," siger Doug Harr, som er it-direktør hos Ingres. "Og SaaS er omkostningseffektivt."

Dette synspunkt nikker analysehuset Gartner godkendende til - dog med visse forbehold. For eksempel giver en abonnementsbaseret softwaretjeneste muligvis ikke mening i det lange løb, hvis det ikke kræver ansættelse af fuldtidsansatte og indkøb af nyt hardware at anskaffe almindelige kopier af en applikation.

Gartner råder brugere til at beregne de løbende driftsomkostninger ved en SaaS-løsning for mindst tre til fem år og sammenligne resultatet med den vurderede investering i en almindelig applikationsløsning for den samme periode inklusiv afskrivning af kapitaludgifter.

Det er vigtigt at se på den langsigtede påvirkning af budgettet ved brug af SaaS, selv i disse dystre økonomiske tider hvor det kan friste at tænke kortsigtet.

"SaaS er ikke andet end en indkøbsbeslutning," mener Harr, som ellers er en stærk fortaler for SaaS-modellen. "I sidste ende arbejder CIO'en på at gøre sin virksomhed stærkere, og indkøb bør ikke være det højeste kriterium."

SaaS handler om risiko og belønning

John Strother, som er director of merchandising hos REI, er enig. Selvom han erkender, at hans virksomhed "ønsker at eje så lidt it som muligt," så mener han, at "SaaS handler om risiko og belønning. Der er ting, man har brug for i sin kerneforretning, men som er for risikable at placere uden for virksomheden."

En god tommelfingerregel er ifølge Strother, at det er okay at bruge SaaS, hvis et driftssvigt i tjenesten "ikke vil forhindre produktet i at nå ud til kunden." Hvis det forholder sig anderledes, så behold softwaren in-house, råder han til.

Analytiker hos Gartner Ben Pring advarer om, at tre fjerdedele af alle SaaS-aftaler ikke har nogen service-level agreement. Årsagen er, at mange aftaler indgås af forretningsdivisioner uden erfaring med forhandling med it-leverandører.

Han påpeger, at it-cheferne er nødt til at samarbejde med forretningsdivisionerne om at sørge for, at data, der håndteres af SaaS-leverandørerne, er sikker, og at tilgængeligheden af applikationerne lever op til slutbrugernes behov. Ifølge Pring er der masser af konkurrence i SaaS-markedet, og it-afdelingerne kan hjælpe deres virksomheder til at indgå de bedste aftaler.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere