Computerworld News Service: En af de hovedårsager, brugere oftest giver for at bruge SaaS-modellen, er omkostningsbesparelser.
"Kontrol med omkostningerne er givetvis en del af CIO'ens rolle," siger Doug Harr, som er it-direktør hos Ingres. "Og SaaS er omkostningseffektivt."
Dette synspunkt nikker analysehuset Gartner godkendende til - dog med visse forbehold. For eksempel giver en abonnementsbaseret softwaretjeneste muligvis ikke mening i det lange løb, hvis det ikke kræver ansættelse af fuldtidsansatte og indkøb af nyt hardware at anskaffe almindelige kopier af en applikation.
Gartner råder brugere til at beregne de løbende driftsomkostninger ved en SaaS-løsning for mindst tre til fem år og sammenligne resultatet med den vurderede investering i en almindelig applikationsløsning for den samme periode inklusiv afskrivning af kapitaludgifter.
Det er vigtigt at se på den langsigtede påvirkning af budgettet ved brug af SaaS, selv i disse dystre økonomiske tider hvor det kan friste at tænke kortsigtet.
"SaaS er ikke andet end en indkøbsbeslutning," mener Harr, som ellers er en stærk fortaler for SaaS-modellen. "I sidste ende arbejder CIO'en på at gøre sin virksomhed stærkere, og indkøb bør ikke være det højeste kriterium."
SaaS handler om risiko og belønning
John Strother, som er director of merchandising hos REI, er enig. Selvom han erkender, at hans virksomhed "ønsker at eje så lidt it som muligt," så mener han, at "SaaS handler om risiko og belønning. Der er ting, man har brug for i sin kerneforretning, men som er for risikable at placere uden for virksomheden."
En god tommelfingerregel er ifølge Strother, at det er okay at bruge SaaS, hvis et driftssvigt i tjenesten "ikke vil forhindre produktet i at nå ud til kunden." Hvis det forholder sig anderledes, så behold softwaren in-house, råder han til.
Analytiker hos Gartner Ben Pring advarer om, at tre fjerdedele af alle SaaS-aftaler ikke har nogen service-level agreement. Årsagen er, at mange aftaler indgås af forretningsdivisioner uden erfaring med forhandling med it-leverandører.
Han påpeger, at it-cheferne er nødt til at samarbejde med forretningsdivisionerne om at sørge for, at data, der håndteres af SaaS-leverandørerne, er sikker, og at tilgængeligheden af applikationerne lever op til slutbrugernes behov. Ifølge Pring er der masser af konkurrence i SaaS-markedet, og it-afdelingerne kan hjælpe deres virksomheder til at indgå de bedste aftaler.
Oversat af Thomas Bøndergaard