Direktører: Sådan kommer vi igennem krisen

Direktørerne i over 300 af Danmarks største it-virksomheder giver gode råd til, hvordan man tackler krisen. Eksperter og topledere fortæller om nye prioriteter i hverdagen.

Krisen har ændret toplederens daglige prioritering af opgaver, fortæller en række direktører og eksperter.
Karen Nielsen er administrerende direktør for SAP Nordic og Baltikum med 520 ansatte under sig.

"Kommunikationen med medarbejderne er blevet utrolig vigtig både via nyhedsbreve og fysisk," siger hun.

Hun forklarer, at der meget hurtigt opstår usikkerhed blandt medarbejderne.

"I denne tid dannes der hurtigt rygter om afskedigelser og andet. For medarbejderne læser jo i pressen om fyringer mange steder," siger hun.

Derfor er det vigtigt at skabe klarhed over, hvilke planer virksomheden og ledelsen har, og hvilke ting man diskuterer, mener hun.

Et andet element, hun personligt prioriterer højere end tidligere, er at besøge kunder. Ikke for at beskytte SAP mod konkurrenter, men for at undersøge, om SAP kan gøre noget for at skabe besparelser hos kunden, forklarer Karen Nielsen.

"Tidligere blev der ikke brugt helt så meget tid på det, men snarere på, hvordan man kunne skabe mere omsætning hos kunden og snak om kundens visioner," siger Karen Nielsen.

Selv om arbejdsmængden samlet set er gået i vejret for toplederne i krisen, vurderer Karen Nielsen, er der også elementer, der bliver brugt mindre tid på i dag.

For Karen Nielsens vedkommende drejer det sig om store planer for fremtiden, som for eksempel helt nye produkter på nye markeder. Hos SAP har man en femårsplan for den slags, der altså for tiden ikke bliver nusset meget om.

Microsoft i sommerhus
Også Microsofts administrerende direktør Jørgen Bardenfleth peger på kommunikation, som den vigtigste toplederopgave i krisetider.

"Hold en tæt dialog med dine medarbejdere, både ved personlige samtaler og på de ugentlige og månedlige opdateringsmøder," lyder hans råd.

Han peger på, at det gælder om at forklare, så alle kan forstå det, hvad virksomheden eller den offentlige institutions plan er for at håndtere recessionen, hvordan målene er ændret og hvad det kommer til at betyde for afdelingen.

"Tal om usikkerhed, frygt for at miste arbejde, hvad den enkelte kan gøre, og så videre," siger Jørgen Bardenfleth.
Toplederen nævner også dialogen med eksterne aktører som en prioritet.

"Skab en mere konstruktiv dialog med leverandørerne. Inviter dem lidt tættere på problemstillingerne og giv dem udfordringen med at komme med løsninger," siger han.

Jørgen Bardenfleth forklarer, at det naturligvis er ok at bede leverandørerne om at komme med lavere priser på nuværende ydelser, men ingen kan spare sig ud af denne krise alene.

Derfor lyder hans råd, at man skal være villig til at satse mere og være tættere på leverandøren og kræve noget mere af dem, der vil og kan.

På en anden front skal cheferne i it-virksomhederne så at sige tage deres egen medicin. It kan skabe effektivitetsforbedringer for både kunderne og it-virksomhederne.

"Rejs noget mindre og anvend teknologi som videomøder i stedet. Gå forrest, skab interesse og bevis, at ny teknologi kan give bedre processer og større effektivitet," siger Jørgen Bardenfleth.

Til sidst advarer han mod at skære i medarbejderudvikling. Skær i stedet i fryns, der kan gøres på en anden måde.

"Inviter medarbejderne til afdelingskomsammen i et af jeres sommerhuse og sov på gulvet, i stedet for det gængse konferencested. Det bliver en anderledes fed oplevelse, hvor i garanteret kommer lidt tættere på hinanden," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Mængden af skyggedata stiger voldsomt – få tips til hvordan du bekæmpe det
Moderne virksomheder er drevet af data. Men for at udnytte de data, skal de være tilgængelige for medarbejderne, kunderne og samarbejdspartnere – og det er bare de data, som it og virksomheden kender. For den eksplosive udvikling i cloud og data betyder også, at de fleste organisationer generer store mængder af ”skyggedata”, data som bliver delt, opbevaret og ofte glemt et sted i virksomhedens mange systemer. I dette whitepaper kan du derfor læse om omfanget af problemet med skyggedata i skyen samt få ideer til, hvordan du kan begrænse og beskytte det.