Forestil dig, at den danske folkeskole bugnede af it-udstyr sponseret af store teknologi-virksomheder som eksempelvis Microsoft.
Eleverne skulle aldrig slås om it-ressourcerne, som det er tilfældet på nuværende tidspunkt, og de danske poder ville på rekordhastighed for alvor danne grundstammen i et nyt Danmark, der reelt kunne bryste sig af at være verdens stærkeste it-nation.
Men scenariet med vidtrækkende teknologi-sponsorater må ifølge formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen aldrig få lov til at udspille sig i de danske klasselokaler.
"Skolerne og deres grundlæggende undervisningsudstyr må aldrig blive afhængige af kommercielle virksomheder," pointerer Anders Bondo Christensen med henvisning til den grundlovssikrede ret til "gratis undervisningstilbud".
Han understreger, at folkeskolen heller ikke må udvikle sig til reklamesøjler for virksomheder, som betaler for undervisningsudstyr mod at få firmanavnet hevet ind i klasselokalet.
"Vi sætter stor pris på samarbejdet med virksomheder, men når det kommer til salg og branding, så mener jeg, at grænsen er nået," siger Anders Bondo Christensen.
Ikke blåøjet tilgang
Microsoft har ellers været ret åbenhjertig i sin lancering af projektet "Det digitale penalhus".
Microsoft har over for Computerworld forklaret, at virksomheden deltager i samarbejdet som en blanding af interesse for it-udviklingen i folkeskolen, men også har forretningsstrategiske interesser i at deltage i arbejdet med elevernes it-færdigheder.
I "Det digitale penalhus" har den amerikanske teknologi-gigant blandt andet sponseret spritnye HP-netbooks samt undervisningskonsulenter i samarbejdet med 15 skoler over hele landet.
Elever og lærere på Lindehøjskolen i Herlev har således siden februar arbejdet på 28 netbooks sponseret af Microsoft i stedet for at bruge det analoge penalhus med blyanter, viskelæder og blyantspidser.
På Lindehøjskolen har man gennemskuet Microsoft blandede tilgang med samfundsinteresse og forretning for øje, da man sagde ja, til at Microsoft kunne rykke ind på skolen og uddele netbooks.
"Vi er ikke bange for at samarbejde med erhvervslivet, så længe der ikke bliver stillet krav om modydelser," forklarer pædagogisk afdelingsleder Malte von Sehested fra Lindehøjskolen, der også er formand for it-vejlederforeningen.
Langsigtet strategi er ok
Han understreger, at skoleledelsen på ingen måder er gået blåøjet ind i netbook-projektet "Det digitale penalhus".
"Skolerne skal generelt ikke bare give carte blanche til at lade virksomhederne sponsere forskellige projekter. Derimod skal ledelsen se kritisk på, hvilke projekter det drejer sig om," forklarer Malte von Sehested.
Han sidder også som formand for It-vejlederforeningen i Danmark, og peger på, at projektarbejde med kommercielle partnere kan være fint, så længe samarbejdet ikke bliver en nødvendig del af hverdagen.
"I skolebestyrelsen har vi fra starten diskuteret, at Microsoft har langsigtede mål med projektet uden et her-og-nu-salg. Derfor har skolebestyrelsen accepteret projektet," fortsætter Malte von Sehested.
Han understreger samtidig, at en skole ikke skal begynde at binde sig til én leverandør, hvilket beroliger lærernes formand Anders Bondo Christensen.
"Det lyder som om, at skolen i Herlev har haft mange, vigtige diskussioner omkring, hvordan computerne bliver benyttet. Det er vigtigt for alle skoler at tage den samme diskussion, hvis de engang skulle få samme tilbud," lyder det fra Anders Bondo Christensen.