Søgeselskabet Google har globalt fået 2,5 millioner kunder/virksomheder på sin professionelle Premium Edition-version af Google Apps siden lanceringen for små tre år siden.
Det tal skal Danmark være med til at sende yderligere i vejret, og det er især de helt store, globale danske virksomheder, som Google har set sig sulten på med sine cloud services, fortæller Google.
"Store danske virksomheder med en aggressiv vækststrategi i krisetiden har valget mellem at skalere deres egen infrastruktur eller kigge mod cloud-services, der jo skalerer meget bedre på store datamængder," lyder det fra Googles nordiske manager for enterprise-forretningen, danskeren Jesper Ritsmer Stormholt, når han skal beskrive, hvor i markedet Google fokuserer på at kapre danske kunder.
Firkantede priser - og dog…
Mens selve cloud-services generelt er meget fleksible med hensyn til skalerbarhed, er Google derimod mere firkantet, når det kommer til at tilpasse sig potentielle kunders helt specifikke behov.
"Til de professionelle brugere har vi én pakke til én pris. Vi vil ikke have, at virksomhederne skal danse rundt om guldkalven med sin leverandør i en prisforhandling, der kan tage uendelig lang tid. Kunderne får hele pakken, og så kan de selv vælge til og fra," forklarer Jesper Ritsmer Stormholt.
Det skete eksempelvis i gigant-aftalen med KLM, der i januar betalte 40 Euro (cirka 300 kroner) årligt per licens til selskabets kabinepersonale på omkring 11.200 medarbejdere.
Google erkender dog, at der i enkelte tilfælde kan være varierende priser på den store premium-pakke, hvor kunderne blandt andet får en reklamefri Gmail med 25 gigabyte storage, kalenderfunktion, en kontorpakke, videokonference og sites-funktionen til eksempelvis deling af digitalt indhold.
IDC: Google i hård kamp
Research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC Nordic vurderer, at kampen om de store kunder bliver en sejtrækker for Google, der er oppe imod giganter som IBM og Microsoft, der har flere års forspring på markedet - og nu begge også ser sultent på cloud-markedet.
Danmark har problemer med Googles cloud
"Vi vil nok se enkelte store kunder - også i Danmark - men det bliver meget svært for Google at få fingrene i storkunderne, medmindre en virksomheds it-system er slidt helt ned og står over for fornyelse," siger Anders Elbak om Googles konkurrencesituation.
Han fremhæver, at der kan opstå interne migreringsproblemer og andre uventede overraskelser på fil-niveau, hvis man skifter fra en velkendt platform installeret lokalt til en cloudbaseret service som Google.
Nem prispolitik
IDC-analytikeren påpeger dog, at Google har et fornuftigt produkt, hvor al det overflødige fedt er skåret væk og til priser, som kunderne forstår.
"Hos almindelige brugere kan man nok fjerne 90 procent af funktionerne i en mail-klient eller en kontorpakke, uden at brugerne opdager det," siger Anders Elbak.
"Prisstrukturen hos Google er også nem og gennemskuelig, hvor især mindre virksomheder med glæde kan se, at de store kunder betaler lige så meget for produktet som dem selv. Men det er altså ikke den normale praksis med ensartede produkter og priser for både store og små kunder," fortsætter han.
Han forklarer prispolitikken med, at Google vil sælge rene, standardiserede cloud-løsninger til kunderne, selvom det for nylig er blevet muligt at købe cloud-applikationer i onlinebutikken Google Apps Marketplace.
"Hvis man begynder at tilføje ekstra-funktionalitet til enkelte kunder eller starter prisforhandlinger med alt for mange af storkunderne, så ryger hele ideen med de standardiserede løsninger, der er relativt nemme at administrere for Google, og som kan holde prisen nede for alle," forklarer Anders Elbak.
Tag toget - det er billigere
De lave priser hos Google har blandt andet fået det offentlige Danmark til at overveje, om man skal kaste sig ud i cloud-services som eksempelvis Gmail, hvor der ligger et besparelsespotentiale i størrelsesordenen en halv milliard kroner alene ved at benytte Gmail i landets 98 kommuner.
På grund af Persondataloven kan offentlige danske data dog ikke bare flyve ud af landet og rundt mellem Googles mange datacentre overalt i verden.
"Hvis en virksomhed vil have fuld klarhed over, hvor data ligger, så er der jo en masse lokale hosting-centre, som man kan benytte sig af. Men så høster man jo ikke fordelene ved cloud computing som eksempelvis lave priser og fleksibilitet," fastslår Jesper Ritsmer Stormholt.
Han peger på, at cloud computing ikke er hensigtsmæssig til data, der er underlagt speciel lovgivning, som det eksempelvis er tilfældet med Persondataloven.
"Jeg tror derimod, at cloud computing ved vedblive med at være en service, der ikke er bundet op på lovgivningen i et enkelt land. Cloud computing har jo sin store styrke i, at mange kunder betaler relativt lidt for en god service i stor skala. Det svarer til, at det er billigere at tage kollektiv trafik som toget frem for at transportere sig selv," forklarer Jesper Ritsmer Stormholt.
Ingen garanti for data i Danmark
Samtidig påpeger Googles nordiske chef for den store Premium-pakke, at usikkerheden omkring offentlige persondata i et land som Danmark måske er presset noget ud af proportioner.
Sikkerheden er et centralt spørgsmål
"Hvis det drejer sig om meget personfølsomme oplysninger i det offentlige, så er det jo en meget lille del af de data, der reelt set bliver udvekslet mellem styrelser og andre offentlige myndigheder, der er personfølsomme," siger Jesper Ritsmer Stormholt og tilføjer, at det dog kan være et definitionsspørgsmål, hvornår data er personfølsomme.
Googles egen strategi på databeskyttelsesområdet er at følge den såkaldte Safe Harbour-aftale, der blev indført som en databeskyttelsesaftale mellem USA og EU i oktober 1998.
"Safe Habour-aftalen betyder, at vi kan opbevare data inden for EU's grænser eller i USA," forklarer Jesper Ritsmer Stormholt.
Google vil derimod ikke fortælle om, hvor selskabet har sine mange datacentre. Derfor er det heller ikke muligt at få et svar på, om virksomheden har datacentre i Danmark og på den måde kan leve op til de danske datakrav.
Men det er ifølge Jesper Ritsmer Stormholt også at stille argumentet om brugen af cloud computing lidt på hovedet.
"Hvis vi skal kunne skalere inden for Danmarks grænser, så svarer det jo til at drive et lokalt hostingcenter. Et selskab som Google skal have mange cloudcentre i flere lande, før vi kan skalere i stor skala og på den måde presse priserne ned og serviceniveauet op," siger han.
Forsikrer sikkerheden
På andre sikkerhedsområder forsikrer han, at Google vægter sikkerheden højt med hensyn til databeskyttelse.
På professionelt brugerniveau er det modsat de gratis, reklamefinansierede Google-services eksempelvis ikke nok med brugernavn og password til at logge ind, men derimod opererer Google også med SMS-passwords eller secure-nøgler.
I datacentrene opremser Jesper Ritsmer Stormholt en lang række tiltag som replikereing og synkronspejling for at beskytte kundernes data, hvor Googles premium SLA (serviceaftale) garanterer kunderne en oppetid på 99,9 procent.
"På sikkerhedsområdet står vi jo ikke tilbage i forhold til, hvad de fleste offentlige myndigheder eller store virksomheder selv er i stand til at varetage," fastslår han.
"Godt nok" er ikke godt nok
Googles Premium Edition er den billige kontorpakke, der skal bide skeer med rutinerede mail- og kontorpakkeudbydere som Microsoft og IBM.
Men den udfordring tager Jesper Ritsmer Stormholt gerne op, og mener - næppe overraskende - at Google langtfra leverer en skrabet version af de to it-mastodonternes mail- og kontorpakker.
"Vores kunder skal ikke bruge tid på it-mæssige opgaver og spilde tiden med eksempelvis at slippe og trække mails mellem forskellige foldere. Vores fokus er ikke på at udvikle noget, der er 'godt nok'. Brugeroplevelsen og effektiviteten skal selvfølgelig være helt i top," fastslår Jesper Ritsmer Stormholt.