Af Malene Grouleff, IDG Online
Det kniber for kolossen.
Europas største Internet-butik for musiksalg brugte 31 dage på at levere en bestilt cd. IDG Online købte nøjagtig den samme cd på fem forskellige musik-websteder, og Boxman var 15 gange så lang tid om at levere som vinderen af testen.
Rillen i Grenå kunne levere samme cd - Leonard Cohens "I´m your man" - i løbet af to dage.
I de 31 dage, IDG Online måtte vente på pakken på Boxman, kom der ingen meldinger om, hvorvidt cd´en var på vej.
Vi måtte holde os til, hvad Boxman skrev i sin ordrebekræftelse:
" Bestillingen sendes med post inden 34 dage."
Den frist overholdt Boxman altså. De fire andre e-butikker i testen levede også op til den leveringstid, de lovede i ordrebekræftelsen eller på webstedet. Men de fire andre online-butikker kunne samtidig ekspedere den samme cd langt hurtigere.
Nr. 1: Butikken Rillen, der både driver almindelig butik, postordresalg og online-salg, leverede to dage efter bestilling.
Nr. 2: Engelske Yalplay, der ekspederede pladen afsted fra Oxford, leverede i løbet af fire dage.
Nr. 3: CD-shoppen i Randers, der både driver almindelig butik og e-salg, brugte ti dage på at ekspedere ordren.
Nr. 4: Svenske CDON, der sendte varen fra Sverige og trods fjerdepladsen i testen leverede dobbelt så hurtigt som Boxman, nemlig 14 dage.
Nr. 5: Boxman med 31 dage.
"Vi er ikke så dygtige"
Intet tyder på, at Boxmans dårlige resultat i IDG Onlines e-test er en enlig svale. Redaktionen har tidligere fået henvendelser fra kunder, der har bestilt plader hos Boxman og har måttet vente over 40 dage på, at varerne landede i postkassen.
Direktør for Boxman, Palle Viby Mogensen er da heller ikke stolt over Boxmans bundplacering i IDG Onlines e-test:
- Ja, det lyder jo ikke så godt. Jeg har ved flere lejligheder erkendt, at vi ikke er lige dygtige med leveringstider, siger Palle Viby Mogensen.
Han mener dog, at den langsomme levering må skyldes, at den konkrete cd ikke er blandt de mest solgte.
- Der må være et eller andet ved den her vare. Det må være en vare, som pladseselskaberne måske burde have haft på lager, men alligevel ikke har haft. Hvis du havde bestilt en anden vare, havde du måske fået den i løbet af tre til fire dage. Vi har fået andre til at teste os på leveringen, og de har fået varen inden for tre til fire dage, forklarer Palle Viby Mogensen.
Ridser i lakken
Det undrer dog ikke Boxmans direktør, at de fire andre e-butikker i testen har kunnet levere cd´en to til 15 gange hurtigere.
- Nogle af dem er mere lokalfokuserede, og så har de det alt andet lige lettere, hvis de køber varerne hjem i Danmark.
Boxmans ambitioner har fra starten været at blive Europas største. Derfor er vi ikke begyndt med nogle lokale systemer, men med en stor international model.
Fortæller Boxmans testresultat dig, at I har søsat et større projekt, end I kan bære, når I mister kunder på leveringstiden?
- Det har i hvert fald været en stor mundfuld, men jeg tror ikke, den har været for stor. Selvom jeg er ked af leveringstider, kan jeg se på omsætningen, at det går kraftigt fremad for os alligevel. Men jeg er ikke i tvivl om, at leveringsproblemerne desværre har givet ridser i lakken.
Det bliver snart bedre
Boxman er ifølge direktøren ved at integrere et nyt logistiksystem, som skal sikre, at halvdelen af bestillingerne når frem inden for 3-4 dage. Det vil være tilfældet for de nye og populære cd´er, som Boxman selv har på lager. De cd´er, der skal sendes til Boxman fra pladeselskabernes lagre, vil få en leveringstid på seks til ti dage. Hvis Boxman får ordrer på cd´er, som butikken ikke ved, hvor de kan skaffe, får kunden dem i løbet af to til fire uger.
Palle Viby Mogensen lover, at det nye effektive system kommer i drift fra 1. november 1999.
Læs her, hvordan testen blev gennemført.