Af Arne R. Steinmark, IDG Online
Mens de britiske supermarkedskæder Sainsbury og Asda ? nu ejet af amerikanske Wal-Mart ? prøver at få fodfæste på e-handelsmarkedet for dagligvarer, vælger den mest succesfulde onlinehandel, Tesco, at adskille sine supermarkeder fra e-handelsdivisionen. Det skriver Financial Times.
Selv om den traditionelle supermarkedsdel nu er adsklit fra e-handelssiden, er begge selskaber ejet af samme moderselskab.
Især på grøntområdet ligger Tesco med TescoDirect langt foran de amerikanskejede konkurrenter. For hvor de andre dagligvarekæder har investeret i særlige afhentningsdepoter til onlinebestillinger, så har Tesco anvendt sit eksisterende butiksnet. På den måde kom de almindelige Tesco-forretninger til at fungere som udleveringssteder og lynhurtigt kunne Tesco tilbyde online-tjenester fra over hundrede butikker landet over.
Traditionel Tesco tynger
Imidlertid er den angivelige e-succes ikke tilstrækkelig stor. Tesco er ked af lave noteringer på børsen, som forhindrer e-delen af selskabet i at ekspandere. Investorerne opfatter Tesco som gammeldags trods online-satning, og det betyder, at det er svært at skaffe kapital til mere e-ekspansion. Ved at adskille de to forretningsområder håber Tesco at kunne skaffe penge til flere online-investeringer.
Iagttagere siger til Financial Times, at TescoDirect vokser så hurtigt, at det skal have sin egen selvstændige ledelse ? og ikke være underlagt butiksbestyrerne. Det gamle Tesco tynger TescoDirects udvikling, og gør det sårbart over for angreb fra nystartede online-udfordrere, som lettere kan skaffe kapital.