Internet-branchen har sovet i timen, og branchen er selv ude om, at Folketinget snart vedtager et omfattende forbud mod uopfordret reklame på e-post, også kaldet spam. Det mener Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).
?Vi har i et til to år selv haft chancen for at lave en frivillig mærkningsordning for web-steder, der indeholder et forbud mod spam. Nu er sådan en ordning endelig på vej. Men hvis den havde været i drift nu, havde der ikke været nogen grund til, at politikerne skulle lovgive om det. Så havde vi selv fjernet det potentielle problem, siger advokat Martin von Haller Grønbæk fra FDIH.
Som Computerworld skrev tirsdag, rammer et spamforbud blandt andet Internet-medier, som sender nyhedsbreve med reklamer ud på e-post. Regeringen ventes at vedtage forslaget med støtte fra venstrefløjen.
?En lovgivning er altid mere ufleksibel, end vi i branchen selv kunne have forhandlet os frem til, bemærker Martin von Haller Grønbæk.
Uafklarede spørgsmål
Han mener ligesom Dansk Handel & Service, at der er en lang række uafklarede spørgsmål om konsekvenserne af den kommende lovgivning, men derudover har FDIH-advokaten ikke stor sympati for Dansk Handel & Services opførsel i spam-sagen.
Selv skiftede FDIH for halvandet år siden holdning til reklame på e-post efter pres fra blandt andet FABEL (Foreningen for Ansvarlig Brug af Email), som blev dannet på Usenet for at imødegå spam.
Inden da havde FDIH talt mod et frivilligt spamforbud.
Ifølge Martin von Haller Grønbæk har Dansk Handel & Service derimod aldrig meldt klart ud mod spam, og det ser han som en af årsagerne til, at mærkningsordningen har været så længe undervejs.
I øvrigt har kommerciel spam fra danske forretningsdrivende aldrig været noget problem, simpelthen fordi Internet-brugerne misbilliger det.