København skrotter Columbus IT

Københavns Energi har kasseret et nyt system til at skrive elregninger, som Columbus IT Partner har leveret.

Af Torben R. Simonsen *

Københavns Kommunes elselskab er ikke tilfreds med det nye system til kundeafregning, som Columbus IT Partner har leveret. Derfor er systemet til ti millioner kroner sendt retur til leverandøren.

?Vi har ikke fået den vare, vi har bestilt. Varen var simpelthen ikke i orden inden for den 60 dages reklamationsperiode, hvor fejl og mangler skulle udbedres, siger markedsdirektør hos Københavns Energi, Mette Therkildsen. Hun anfører, at Københavns Energi ikke har modtaget alle de moduler, der var aftalt. Der er problemer med at få printet, og systemet fungerer i det hele taget alt for langsomt, så nu har elselskabet sat det gamle mainframe-system i drift igen.

Direktør Kurt Vilstrup afviser over for Computerworld, at systemet ikke lever op til kravene, men ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen, da Columbus IT har modtaget et større krav fra Københavns Energi.

Elselskabet har undergået en større forandring i organisationen pr. første januar, men som først officielt blev vedtaget af Miljø- og Forsyningsudvalget i Københavns Kommune i begyndelsen af maj i år. Men ifølge de udvalgsmedlemmer, som Computerworld har haft kontakt med, har det ikke været oplyst, om strukturforandringerne har haft betydning for anvendelsen af afregningssystemet. Markedsdirektør Mette Therkildsen ønsker heller ikke at kommentere, om der er en sammenhæng mellem organisationsændringerne og anvendelsen af systemet.

Ændringer var kendte
Hun bekræfter i øvrigt, at der nu er sendt krav til Columbus IT, men ønsker ikke at oplyse, om kravet lyder på hele købssummen på ti millioner kroner.
Men ifølge IT-chef Jens Fokdal fra Københavns Energi har ændringerne i organisationen ingen betydning for skiftet i systemer.

?Columbus IT vidste jo godt, at der ville blive ændringer i kraft af el-reformen, der trådte i kraft i 1999. Det stod allerede i kravspecifikationen fra 1998 ? godt nok vagt formuleret ? men i hovedlinierne stod der, at der ville blive ændringer som følge af liberaliseringen af elmarkedet, og det skrev Columbus IT også under på, forklarer Jens Fokdal.
Københavns Energi forventer i løbet af få uger at have det gamle system helt på plads, så det igen kan skrive elregninger ud til både private og offentlige kunder. Imens overvejer kommunens elselskab, om der skal ske en udbuds-forretning, eller der skal købes et standardsystem til at erstatte det gamle mainframe-program.

?Der er nogle konkrete opgaver, som det gamle system ikke kan løse, som skulle være løst med systemet fra Columbus IT, men nu undersøger vi markedet efter et standardsystem ? helst et rammesystem ? med en moderne, grafisk brugerflade, siger IT-chef Jens Fokdal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere