Fona er tvunget til at skrue ned for deres aggressive satsning på mobiltelefonmarkedet. Samtlige kampagneaviser for Fonas eget telefonselskab Telefona er beordret indsamlet til øjeblikkelig destruktion. Og alt materiale med elefanter symboliserende det store telemonopol er kommanderet samme vej. Det skriver Jyllands-Posten onsdag.
Kampagnemærkater skal skrabes af butiksvinduer, og hylderne skal opdeles, så Telefona ikke får bedre placering end konkurrenterne.
Årsagen er, at Tele Danmark truer med at forlade de 64 Fona-butikker sammen med en årlig støtte på omkring 50 millioner kroner.
I mandags opsagde mobiltelefonselskabet Mobilix sin forhandleraftale med Fona. Fona har i flere år modtaget et større tocifret millionbeløb i støtte til markedsføring og tilskud til salg af mobiltelefoner med Mobilix-abonnement.
Kampagnen for det nye Telefona-selskab er bygget op omkring en mus og elefant, hvor sidstnævnte symboliserer Tele Danmark og de øvrige tele-giganter. Men det viser sig nu, at Tele Danmark har varemærkebeskyttet Telefanten. Så hvis Fona ikke havde bøjet sig for den økonomiske pression, kunne Telefanten alligevel have ædt kampagne-musen.