Nykredits nye andelsboligportal, der bliver lanceret torsdag, retter sig mod de godt 500.000 danskere, som bor i private andelsboliger. Den skal hovedsageligt financieres ved hjælp af bannerreklamer, men også gennem mindre beløb fra dens brugere. Det skriver Jyllands-Posten.
I første omgang vil eventuelle kunder blive præsenteret for nyheder fra andelsboligverdenen, lovstof og chat på den nye portal. Men Nykredit siger, at der senere hen vil komme udvidede funktioner for både beboere, boligsøgende og foreninger.
Projektet er stablet på benene gennem et samarbejde med Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF), og den åbner for en ny form for konkurrence på det marked, hvor Nykredit i øjeblikket dominerer med en andel på godt 40 procent.
Andre realkreditinstitutter får mulighed for at byde sig til overfor portalens kunder, men koncerndirektør fra Nykredit, Peter Engberg Jensen, siger til Jyllands-Posten, at tiderne har ændret sig, og at Nykredit ikke længere er i stand til at vinde på markedet ved at holde konkurrenterne ude. På den måde finder de bare deres egne løsninger, og det er ikke til gavn for nogen, siger han.
Portalens målgruppe er advokater, entreprenører, beboere, boligsøgende, andelsboligforeninger og finacielle virksomheder.