Godt to tredjedele af Computerworld Onlines læsere har aldrig betalt for en digital vare eller ydelse på Internet. Den resterende tredjedel har prøvet det. Da vi ikke har bedt om at få uddybet, om der er tale om en enkelt afprøvning eller en indgroet vane, kan man ikke konkludere, at betaling for indhold på nettet er en udbredt vane blandt læserne.
Næsten alle analyseinstitutter og fremtidsberegnere forudsiger en eksplosiv stigning i salget af digitale varer downloadet fra nettet indenfor de næste to til fem år.
Det svenske Handelsforsknings Institut (HUI) mener således at kunne forudsige, at der allerede i 2002 i Sverige bliver omsat digitale varer for næsten fire milliarder kroner.
De netop fusionerede analysefirmaer Jupiter og Media Metrix mener, at der i 2005 vil være 76 millioner online-brugere, der vil købe for 5,4 milliarder dollars musik online. Og at 40 millioner brugere vil bruge 1 milliard dollars på musik-abonnement, og yderligere en halv milliard på selvvalgte downloads.
I Computerworld Onlines barometerundersøgelse deltog 2993 læsere. Vi spurgte: ?Har du nogensinde betalt for digitalt indhold på Internet?? 903 svarede bekræftende, mens 2090 svarede nej.