Af Anja Gustavsen, Computerworld Online
En af Internets største musik-forretninger, Boxman, er gået i betalingsstandsning. Natten til tirsdag blev hjemmesiden lukket ned, og onsdag morgen blev telefonernes kimen i firmaets engelske hovedkontor ikke længere besvaret.
Men sådan behøvede det slet ikke at være gået, mener én af firmaets investorer Michael Mathiesen. Havde Boxman ændret strategi tidligere, kunne betalingsstandsningen måske være undgået.
- Boxman skulle have ændret fokus, så firmaet var blevet en medievirksomhed. Boxman skulle have gjort mere ud af at sætte kunstnere og kunder i forbindelse med hinanden. Og firmaet skulle have sørget for, at kunderne eksempelvis kunne vælge at downloade musik - enten udenom eller i kombination med pladeselskaberne, siger han.
Nytænkning er nødvendig
Lukningen af Boxman kommer efter en svær tid med pengemangel og adskillige økonomiske indsprøjtninger. Men på trods af hårdnakket kamp og tro på eget værd, måtte den populære musikbutik til sidst dreje den elektroniske nøgle om for næsen af de ialt 750.000 kunder. I 1999 omsatte Boxman, der er repræsenteret i otte forskellige lande, for 158 millioner kroner
Efter Michael Mathiesens mening har den enkle bestilling og det store sortiment, som Boxman har profileret sig på, ikke været nok. Han er sikker på, at musikmarkedet på Internet vil opleve stor vækst i fremtiden, men konstaterer:
- Det er ikke altid nok at være ?firstmover?, man skal i højere grad også være ?firstprover?, og det har Boxman altså ikke været i stand til, siger han.
Lærerigt tab
Michael Mathiesens selskab står nu til at miste en investering i Boxman på 16.2 millioner kroner. En ting han ærgrer sig over, men alligevel ikke tager så alvorligt. Sammenlignet med firmaets andre investeringer er tabet ikke voldsomt.
- Jeg skulle være meget optimistisk, hvis jeg ikke tror, at de penge går tabt, men så har vi da lært af det, siger Michael Mathiesen.
Trods betalingsstandsningen tror direktøren for 2Minvest ikke på, at Boxman er væk for bestandig.
- Det vil komme bag på mig, hvis der ikke er nogen, der kan bruge aktiverne til noget. Jeg tror, at nogen fra den fysiske verden vil gå ind og gøre brug af navnet Boxman og kundebasen, siger Michael Mathiesen og henviser til de forhandlinger, der i øjeblikket foregår bag lukkede døre hos Boxman.
Det svarer situationen med Boo.com, der krakkede i sommers i en milliardkonkurs, men som åbner med en ny profil på nettet og nye folk den 30. oktober. De betydelige markedsføringskampagner har frembragt nye brands, som kan genbruges på trods af fiasko.
På listen over Boxmans investorer finder man ud over 2Minvest også musikgrupperne Roxette, Ace of Base og Jan Carlzons investorselskab, Ledstiernan.