Af Jens Bertelsen, Computerworld Online
Kostbare e-handelssystemer sælges som vraggods. De mange konkurser blandt e-handelsbutikkerne giver kvikke forretningsfolk kronede dage, skriver vort svenske søsterorgan, ComputerSweden.
I tilfældet Boo.com var den engelske koncern Bright Station hurtigt ude. Selskabet formåede at købe Boo.coms avancerede e-handelssystem for under en procent af udviklingsomkostningerne. Mindre end et døgn efter konkursen havde Bright Station lagt et depositum på 13 millioner danske kroner og et bud på tre millioner kroner hos KPMG, der forvaltede konkursboet.
- Vi fik 10 millioner kroner tilbage af depositummet. Det er utroligt, siger Ascer Mårtensson, underdirektør i Bright Stations datterselskab, Sparza, til ComputerSweden. Sparza skal nu videresælge Boo.coms e-handelssystem på ASP-basis (application service provider) til distributører over hele verden.
- Vi ansatte 40 af de softwareudviklere, der stod bag Boo.coms system. Det mærkes tydeligt, at deres arbejde er nyskabende. Vi har gjort et kup, fortæller Ascer Mårtensson til ComputerSweden.
Betaler lidt af gælden
Da Dressmart endeligt gik konkurs, efter at aktionærerne havde afvist en rekonstruktion af selskabet, stod New Wave Group klar i kulissen. Mod at betale en fjerdedel af Dressmarts gæld, overtog New Wave Group både varemærke, lager, kundedatabase og e-handelssystem. Alene det sidste havde kostet 15,5 millioner kroner at udvikle, men New Wave Group slap med samlet at betale 6-8 millioner kroner.
Også Boxmans konkurs fik spekulanterne på banen. ComputerSwedens kilder vurderer, at e-handelssystemet hos Boxman har kostet over 100 millioner kroner at udvikle. Flere selskaber har lagt billet ind på systemet, og konkursboet, der forvaltes af PricewaterhouseCoopers i England, vurderer i øjeblikket tilbudene.