Af Jens Bertelsen, Computerworld Online
Danskerne gider ikke at se tv på nettet. I hvert fald ikke endnu. En barometerundersøgelse foretaget blandt Computerworld Onlines læsere viser, at kun 18,5 procent af deltagerne i meningsmålingerne ser tv på Internet. I alt 4111 læsere deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i uge 48.
Trods massive investeringer i tv på nettet mangler tv-stationerne fortsat seere. Visse smalle programmer hos en af spillerne på markedet, Scoopstation, opnår kun små 5.000 seere i løbet af en måned. Og selvom de smalle programmer tiltrækker annoncører, der kan målrette deres budskaber til den helt rigtige målgruppe, er det endnu svært at tjene penge på tv-produktion til nettet.
Computerworld Online har forhørt sig i branchen, og her emmer forventningens glæde. Web-tv bliver stort, mener man.
- Det her er vores chance for at være med fra starten, siger Claus Sørensen, direktør for TV 2000, der blandt andet står bag web-stationen Sextv.dk.
Dårlig kvalitet
Sextv.dk har ifølge Claus Sørensen omkring 16-17.000 egentlige seere, mens omkring 30.000 mennesker kigger forbi hjemmesiden hver måned.
Akilleshælen for web-tv er den dårlige kvalitet, som programmerne indtil videre udsendes i. Men hos Scoopstation, der samarbejder med Microsoft om teknologien, kommer der snart mere fart på datatransmissionen.
- Brugerne er kræsne og kræver med rette, at billedkvaliteten skal være helt i top. Vi vil inden for den nærmeste fremtid sende ud i 500 kilobit, hvilket er tæt på DVD-kvalitet, siger Michael Normann, forretningsudviklingschef hos Scoopstation.
Hurtige forbindelser
- Et andet aspekt er brugernes mulighed for at bruge hurtige forbindelser. Selvom en million danskere har ISDN-opkobling, så bliver det især med bredbåndets hastige udbredelse rigtig interessant for brugerne at se Internet-tv. Udbredelse af bredbånd har høj prioritet hos blandt andre Tele Danmark Kabel, Arrowhead, Bredbåndsbolaget og Stofa/Telia, fortsætter Michael Normann.
Scoopstation har indgået aftaler med andre web-tjenester om at levere tv-programmer, blandt andet til Bilpriser.dk. Her kan bilinteresserede klikke sig videre til programmer fra den internationale biludstilling i Bella Center og andre begivenheder.
Imens kan de cirka to millioner danskere, der benytter Internet, glæde sig til de hurtige forbindelser og friheden til at se hvilket som helst tv-program når som helst. Indtil videre må danskerne væbne sig med tålmodighed.
Computerworld Onlines barometerundersøgelser må ikke forveksles med professionelle meningsmålinger, da deltagerne ikke udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen.
Relevante links:
Scoopstation.dk
Sextv.dk (Advarsel: Indholdet på denne side er pornografisk)
Mediavejviseren (oversigt over dansk tv/radio på nettet)