Sent mandag eftermiddag meddelte Basisbanks direktør John Carlsen (billedet), at han fratræder sin post i banken til fordel for at stifte et reklamebureau sammen med nogle gamle venner.
Dermed siger han farvel til en pioner-arbejdsplads i den danske banksektor, nemlig den første fuldstændigt internetbaserede bank herhjemme - men han siger også farvel til en bank, der konsekvent har været i kritikernes søgelys, og som forlod sit første leveår med et underskud på 58,1 millioner kroner.
Beslutningen om at fratræde var langt fra pludselig. Et strategiskift få måneder efter åbningen i september sidste år betød, at John Carlsen begyndte at savne udfordringer i jobbet som bankdirektør, fortæller han til Computerworld Online.
- Det er en gammel beslutning. Allerede i januar meddelte jeg bestyrelsen, at jeg ønskede at fratræde min stilling, men de bad mig blive tre måneder mere, indtil der igen var faldet ro omkring banken, fortæller John Carlsen.
Åbningsbrag
Basisbank åbnede med et brag i september. Påfaldende gode renter og en lempelig gebyrpolitik tiltrak på kort tid tusindvis af kunder, og personalet har haft så travlt med at yde de mest basale ydelser til kunderne, at mere avancerede produkter som boliglån, billån, værdipapirhandel og lignende endnu ikke står på menukortet hos netbanken.
Den voldsomme vækst gav rystelser dybt ind i fundamentet på banken, der ejes af BankInvest, IslandsbankiFBA og venturefonden Vertex Management. Økonomien blev uholdbar, og ekspansionstrangen til de øvrige skandinaviske lande blev bremset i januar, da kontoret i Oslo blev lukket.
- Da banken valgte at lukke i Norge, forsvandt nogle faglige udfordringer for mig, og jeg måtte på det personlige plan spørge, om denne stilling var den rigtige, fortæller John Carlsen.
Han lægger stor vægt på, at han ikke smækker med døren, når han forlader banken. John Carlsen tror fortsat på ideen og konceptet omkring Basisbank, og han regner med i fremtiden at kunne hjælpe banken i markedsføringsmæssige forhold - men nu som ekstern rådgiver.
Kendt på Acceptcard
John Carlsen begyndte sin karriere som bankelev i Den Danske Bank tilbage i 1971, og nogle år senere var han med til at åbne bankens første online-ekspeditionssystem. Derudover har han arbejdet hos PBS som markedsansvarlig for blandt andet kortprodukter og BetalingsService, inden han påtog sig opgaven at omdanne kreditkortet Finax til Acceptcard gennem en farverig reklamekampagne med fotomodellerne Tina Kjær og Renée Toft Simonsen i spidsen.
Direktionen i Basisbank er nu skrumpet ind fra fire direktører til blot én, idet direktørerne Jan Thorsen og Jacob Dahl tidligere på året har forladt kontorerne i Amaliegade i det indre København. Tilbage sidder den nytiltrådte administrerende direktør Peter Andersson, som kom til i forbindelse med regnskabsaflæggelsen i marts.
Hans opgave bliver at skabe overskud i løbet af år 2002 og først derefter spekulere i høje vækstrater. Det var betingelsen for en ekstra kapitalindsprøjtning på knap 60 millioner kroner i det tidligere forår.
John Carlsen åbner efter påsken sit reklamebureau Mindgame sammen med blandt andet Thomas Bo Nielsen, der tidligere har deltaget i markedsføringen af Acceptcard og Basisbank. Og jo, John Carlsen beholder sine bankkonti i Basisbank, bedyrer han.