Mail-reklamer floppede for Fakta

Supermarkedskæden Fakta indførte for halvandet år siden reklamer via mails og skar i samme ånd ned på de trykte reklamer. Det har ikke været nogen succes, og i erkendelse heraf genindføres de trykte reklamer nu.

Af Jacob Andersen

For halvandet år siden var supermarkedskæden Fakta med på noderne og indførte en ny plan for sine tilbudsaviser. Over tre år skulle antallet af tilbudsaviser halveres, mens tilbuddene på toiletruller, sæbe og kylllingelår i stedet skulle komme dumpende direkte ind i kundernes mailbokse. Halvvejs gennem tre års-planen tager Fakta nu de trykte tilbudsaviser tilbage i erkendelse af, at mail-reklamerne ikke har virket.

- Det har ikke været den respons, vi håbede på. Det er faktisk uinteressant få af vores kunder, der modtager tilbuddene på mail. Vi havde en opfattelse af udbredelsen og brugen af IT i dagligdagen ville gå hurtigere, men det har vist sig ikke at være tilfældet, fortæller Faktas administrerende direktør Claus Jensen.

Antallet af kunder, der modtager mail-reklamerne, ligger under 10.000, hvilket ikke er tilfredsstillende set i forhold til Faktas trykte reklamer, der når 1,8 millioner husstande, supplerer direktøren.

Dagligvare-indkøb passer ikke til mail-reklame

Grunden til at mail-reklamerne ikke har slået igennem for Fakta, mener direktøren skal findes i, at danskernes vaner med hensyn til indkøb er anderledes end andre lande.

- I Danmark har vi en helt anden logistik og kultur med hensyn til dagligvarer end i for eksempel USA og Norge. Hos os ligger der et supermarked på hvert hjørne, så det er nemmere at smutte ned og se og røre ved varerne, siger Claus Jensen og henviser til, at afstandene mellem butikkerne i USA og Norge er større, og at man dér er mere tilbøjelig til at bestille og bestemme sig ud fra reklamer.

- Eksempelvis er postordrekataloger heller aldrig rigtig slået igennem i Danmark, som det er i de andre lande, tilføjer han.

Selv om Fakta nu optrapper reklameindsatsen med de trykte reklamer, vil selskabet stadig fortsætte med at udsende mail-reklamerne, men indsatsen vil ikke blive øget, som det ellers oprindeligt var planen. I de kommende år forventer direktøren heller ikke, at der vil komme noget afgørende gennembrud for mail-reklamerne i forhold til de trykte.

- Mail-reklamerne vil sandsynligvis blive mere udbredt med tiden, når først generationen, der er vokset op med internet, kommer til. Men her er der tale om et langsigtet perspektiv. Jeg tror ikke, der sker noget voldsomt indenfor de næste tre-fem år, vurderer Claus Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere