For halvandet år siden var supermarkedskæden Fakta med på noderne og indførte en ny plan for sine tilbudsaviser. Over tre år skulle antallet af tilbudsaviser halveres, mens tilbuddene på toiletruller, sæbe og kylllingelår i stedet skulle komme dumpende direkte ind i kundernes mailbokse. Halvvejs gennem tre års-planen tager Fakta nu de trykte tilbudsaviser tilbage i erkendelse af, at mail-reklamerne ikke har virket.
- Det har ikke været den respons, vi håbede på. Det er faktisk uinteressant få af vores kunder, der modtager tilbuddene på mail. Vi havde en opfattelse af udbredelsen og brugen af IT i dagligdagen ville gå hurtigere, men det har vist sig ikke at være tilfældet, fortæller Faktas administrerende direktør Claus Jensen.
Antallet af kunder, der modtager mail-reklamerne, ligger under 10.000, hvilket ikke er tilfredsstillende set i forhold til Faktas trykte reklamer, der når 1,8 millioner husstande, supplerer direktøren.
Dagligvare-indkøb passer ikke til mail-reklame
Grunden til at mail-reklamerne ikke har slået igennem for Fakta, mener direktøren skal findes i, at danskernes vaner med hensyn til indkøb er anderledes end andre lande.
- I Danmark har vi en helt anden logistik og kultur med hensyn til dagligvarer end i for eksempel USA og Norge. Hos os ligger der et supermarked på hvert hjørne, så det er nemmere at smutte ned og se og røre ved varerne, siger Claus Jensen og henviser til, at afstandene mellem butikkerne i USA og Norge er større, og at man dér er mere tilbøjelig til at bestille og bestemme sig ud fra reklamer.
- Eksempelvis er postordrekataloger heller aldrig rigtig slået igennem i Danmark, som det er i de andre lande, tilføjer han.
Selv om Fakta nu optrapper reklameindsatsen med de trykte reklamer, vil selskabet stadig fortsætte med at udsende mail-reklamerne, men indsatsen vil ikke blive øget, som det ellers oprindeligt var planen. I de kommende år forventer direktøren heller ikke, at der vil komme noget afgørende gennembrud for mail-reklamerne i forhold til de trykte.
- Mail-reklamerne vil sandsynligvis blive mere udbredt med tiden, når først generationen, der er vokset op med internet, kommer til. Men her er der tale om et langsigtet perspektiv. Jeg tror ikke, der sker noget voldsomt indenfor de næste tre-fem år, vurderer Claus Jensen.