Kampen om musik på nettet er for alvor skudt i gang. Microsoft har indgået en aftale med Pressplay, der giver brugerne af MSN.com adgang til musik fra musikgiganterne Universal og Sony, skriver CNet.
Aftalen betyder samtidig, at Pressplay vil bruge Microsofts Windows Media teknologi til at gøre musikken tilgængelig på sitet.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters er de endelige forhold i aftalen endnu ikke på plads, men analytikere regner med, at tjenesten kommer til at fungere som en abonnementsordning, hvor brugerne betaler mellem 10 og 15 dollars om måneden (mellem 87 og 131 kroner) for at få adgang til musikken.
Med aftalen ruster Microsoft sig i kampen mod konkurrenterne - både hvad angår portalmarkedet og markedet for medieteknologi. Og fronterne er ved at være trukket skarpt op.
To lejre
På den ene side står AOL Time Warner, der tilbyder portalkunder musik fra MusicNet, der er et samarbejde mellem pladeselskaberne BMG og EMI Records. Alliancen har et tæt samarbejde med RealNetworks, hvis medieteknologi er den mest brugte på nettet, og sammen kæmper alliancen for at slå teknologien fast som den egentlige standard på nettet.
På den anden side har Microsoft integreret Windows Media Player i sin kommende Windows XP, og Microsoft har dermed blæst til angreb mod konkurrenten RealNetworks, hvad angår medieteknologi. Aftalen med Pressplay betyder, at alliancen binder musik fra Universal og Sony til MSN.com, og holdene er derved ved at være sat.
Forbrugerne bliver taberne
Begge mediegrupper kæmper hårdt for at udfylde det hul, der er kommet efter at den populære musikdelingstjeneste Napster har mistet 90 procent af brugerne. Tjenesten er lukket på anden uge, og sidste onsdag fastslog dommer Marilyn Hall Patel ved en distriktsdomstol i Californien, at Napster skal forblive lukket til tjenesten har fuldstændig styr på sit filtersoftware, der skal blokere for udveksling af musik, der er oprethavsbeskyttet.
Analytiker Aram Sinnreich fra Jupiter Media Metrix er bekymret for de nye fronter i mediebilledet, som han mener kan være til stor skade for forbrugerne. Problemet kan opstå, fordi brugerne skal tegne abonnement hos flere mediegrupper for at være sikker på at få adgang til alle yndlingskunstnerne, der via deres pladeselskab hører til i forskellige lejre.
- Slutresultatet er, at det vil tage længere tid før forbrugere for adgang til musiktjenester, som tilbyder dem nok musik, siger han til CNet.