Af Kim Elmose
Det er den største kontrakt af sin slags, som Cap Gemini Telecom i Danmark har indgået. Sådan beskriver selskabet en seks-årig aftale med Telia Telecom om outsourcing af et nyt faktureringssystem til et tre-cifret millionbeløb. Cap Gemini Telecom er en del af den internationale koncern, Cap Gemini Ernst & Young.
Allerede den 22. august oplyste Telia over for Computerworld Online, at selskabet havde indgået aftale om levering af et nyt faktureringssystem for adskillige millioner kroner. Det skete efter en eksplosion i antallet af klager til Telestyrelsen over selskabets regninger.
Administrerende direktør Niels Rabøl forklarede den gang, at der var problemer med saldokontrollen for både mobil- og fastnetstelefonikunder. Problemerne førte til skrotning af det hidtidige faktureringssystem.
Faktureringssystemet - eller på engelsk Billing and Costumer Care System (BCCS) - er ifølge en pressemeddelelse fra de to firmaer baseret på en Geneva-platform fra Convergys Corporation. Hardwaren bliver leveret af DMdata.
Telia har tidligere indgået større IT-kontrakter med Cap Gemini, der blandt andet har udviklet teleselskabets danske telia.dk-site, der blev lanceret for tre måneder siden. Det skete på BroadVision-platformen, som Telia var det første selskab i verden til at indføre.
Parterne oplyser i pressemeddelelsen, at det nye faktureringssystem vil være installeret til foråret.