Af Kim Ingemann
Online-forhandleren Amazon.com forventer, at selskabet når break-even i Storbritannien og Tysland i indeværende kvartal. Det skriver Financial Times.
Dermed bryder Amazon med den tendens, der har præget internet-økonomien gennem det seneste år, hvor online-forhandlere af fysiske varer, som for eksempel tøjforhandleren Boo.com, er gået ned på stribe.
De mest succesfulde online-forretninger har fokuseret på produkter, der i ringe grad omfatter fysiske varer, som for eksempel online rejsebureauer.
Men Amazons største salgssucceser er varer, som for eksempel bøger, cd?er og videoer, der distribueres fysisk. Chefen for den britiske afdeling Amazon.co.uk, Robin Terell, siger til Financial Times, at selskabet forventer at nå break-even i dette års fjerde kvartal, og at det samme gælder for den tyske afdeling Amazon.de. Ved udregningen af break-even - der betyder, at der opnås balance mellem udgifter og indtægter - fraregnes goodwill, amortisering og aktiebaseret kompensation.
Det amerikanske marked er stadig det største for Amazon. De britiske og tyske afdelinger blev oprettet for tre år siden. De franske og japanske afdelinger er nyere, og længere fra at nå break-even.
Mens Amazon på internationalt plan har oplevet en stadig stigning i salget, er salget faldet i USA.