Google vil lytte med i din stue

Google har planer om at lytte med i din stue via pc'ens mikrofon. Google vil lytte til, hvad du hører på tv og vise informationer om udsendelsen – samt reklamer.

Snart ved Google måske, hvilke tv-programmer du ser. Og kan bruge informationen til automatisk at give dig informationer om udsendelsen samt reklamer.

Ifølge Technology Review har Google udviklet lydsoftware, som kan bruge en computers indbyggede mikrofon til at lytte til, hvad der foregår i din dagligstue.

Softwaren kan filtrere små fem-sekunders lydbidder fra tv'et, der kører i baggrunden og lave lyden til en slags digitalt "fingeraftryk," hvorefter softwaren foretager en google-søgning for at finde matchende fingeraftryk fra en lyddatabase med tv-show.

Hvis programmet finder et match, viser det eksempelvis reklamer, chatrum og anden information, der har relevans til det lydklip, det har opfangtet.

Ifølge udviklere fra Google vil det personliggøre tv'et uden brug af besværlige set-top bokse, som hidtil har været måden, man har forsøgt at lave interaktivt tv på.

Den måde lyden bliver filtreret i Google-software skulle gøre det umuligt at opfange personlige samtaler ifølge Google. Kun lyden fra tv-udsendelser bliver registreret.

Det er ikke sikkert at softwaren vil blive lanceret, da den kun er på et tidligt forsøgsstadie. Selv om Google afviser at kunne registrere ens samtaler, lyder det umiddelbart også ubehageligt at vide, at der er andre, der lytter med i ens dagligstue.

Men algoritmen i lyd-fingeraftrykket lyder ret avanceret, da den kan komprimere et sekunds lyd ned til kun fire bytes. Det skulle svare til, at et helt års tv-programmer kun fylder nogle få gigabyte.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job