Avatar billede Thomasmanagement Praktikant
15. september 2016 - 19:02 Der er 7 kommentarer

Lopslag

Hej folkens

Jeg sidder med funktionen Lopslag og jeg kan ikke få den til at fungere med tal som opslagsværdi og tekst som kolonneindeks_nr??

Der er ingen udfordringer i at gøre det omvendt, med tekst som opslagsværdi hvor jeg dermed får returneret et tal :(

Jeg sidder med denne formel som ikke virker(tal som opslagsværdi) :
=LOPSLAG(I3;B3:C5;1;FALSK)

Og denne her som virker(tekst som opslagsværdi) :
=LOPSLAG(I8;B3:C5;2;FALSK)

Håber rigtig meget der er nogen der kan hjælpe :)

Venlige hilsner
Thomas
Avatar billede ebea Ekspert
15. september 2016 - 19:26 #1
Har du formateret dine celler med tal, som tal, og ikke tekst?
Jeg checkede dine formler, og de virker begge, hvis jeg ændrer formateringen af tal.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. september 2016 - 19:27 #2
prøv at ændre dit 1 til 2
Avatar billede Thomasmanagement Praktikant
15. september 2016 - 19:39 #3
TAK FOR SVAR!

Trods formateringen så kan jeg ikke få den til at returnere teksten..

Tilfældet er et produkt "sandwich" som har en udsalgspris på 38 kr.

Udfra datasættet hentes så de 38 kr og der er så her at det er nødvendigt at få den til at afkode hvor de 38 kr bliver hentet fra, således et lopslag returenere værdien "sandwich" når opslagsværdien er 38..
Avatar billede ebea Ekspert
15. september 2016 - 19:46 #4
Når jeg bruger formlen herunder, så får jeg returneret "sandwich" i I3, og med opslag i B og C - Så hvad der lige afviger, bortset fra formatering, ved jeg ikke, uden at kunne se dit ark.
=LOPSLAG(I3;B3:C5;1;FALSK)
Avatar billede excelent Ekspert
15. september 2016 - 19:50 #5
Lopslag kan kun finde værdier til højre for søgeværdi

Du kan finde sandwich med
=INDEKS(B3:B5;SAMMENLIGN(I3;C3:C5;0))
Avatar billede Thomasmanagement Praktikant
15. september 2016 - 22:20 #6
Excelent - Fantastisk!

Mange tak for hjælpen alle sammen.

God aften
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 19:49 #7
velbekom, husk lige at markere tråden som "Løst", ellers tror eksperterne herinde at du stadig mangler hjælp