Avatar billede Peter W. Novice
12. februar 2017 - 16:53 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Kopi af formel ned i samme kolonne hvor bukstavet ændres løbende.

Hej,

Jeg har et lille problem med at kopierer nogle formler i er Excel ark.
Jeg indsætter nedenstående formel øverst i kolonnen:

=HVIS(HUS!C$8=1;"L1";HVIS(HUS!C$8=2;"L2"
Jeg ønsker nu at gribe fat i det lille kryds for neden til højre i feltet, og trække ned i kolonnen for at kopierer formlen ned i kolonnen. Jeg har sat $ foran 8 for at bevarer dette. Problemet er at jeg ønsker at C$8 ændres til D$8, E$8 og så videre, ned i kolonnen. Som det er nu skal jeg manuelt ind og rette dette for hver enkelt felt.
Hvis jeg derimod trækker til højre mod andre kolonner ændres det som jeg gerne ville have det gjorde når jeg trækker ned (kopirer ned af i samme kolonne).
Findes der et tegn som man f.eks kan sætte foran C så det fortæller Excel at det tegn skal ændres. Som man med $ fortæller at det skal forblive som det er.?
Det er et stort ark, og det tager dage at foretage ændringer i det som det er nu, hvor hver enkelt felt skal rettes manuelt gemmen hele koden.

Det ville være unikt nemmere at ændre parametrene i den første øverste kode og så trække/kopierer ned i kolonnen.

Peter W.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 17:35 #1
Skal det forstås sådan, at det du har i C8:E8 ønsker du i for eksempel C9:C11?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 17:49 #2
Altså sådan at hvis du ændrer C8:E8 så afspejler det sig straks i C9:C11?
Avatar billede Peter W. Novice
12. februar 2017 - 18:17 #3
Det formlen gør er at den henter data fra fane "HUS" punkt C8 og hvis der i C8 står et 1 tal skal den på det faneblad hvor denne formel er, skrive L1. Er det et 2 tal skal den skrive L2. Det virker fint.

Det jeg ønsker er at når jeg sætter formlen ind øverst i en kolonne så kan jeg kopirer den ned af i kolonnen så det kommer til at se således ud:

=HVIS(HUS!C$8=1;"L1";HVIS(HUS!C$8=2;"L2"
=HVIS(HUS!D$8=1;"L1";HVIS(HUS!D$8=2;"L2"
=HVIS(HUS!E$8=1;"L1";HVIS(HUS!E$8=2;"L2"
=HVIS(HUS!F$8=1;"L1";HVIS(HUS!F$8=2;"L2"

Hvis jeg kopiere den som det er nu, med den viden jeg har, set det således ud.

=HVIS(HUS!C$8=1;"L1";HVIS(HUS!C$8=2;"L2"

Jeg er så nød til manuelt at ændre C ned gennem kolonnen til de respektive bogtaver. og det er et meget stort arbejde. Kodelinjen er en del længere end vist.

Håber det giver mening. ;o)
Avatar billede excelent Ekspert
12. februar 2017 - 18:36 #4
=HVIS(FORSKYDNING(HUS!$B$8;0;RÆKKE(1:1))=1;"L1";HVIS(FORSKYDNING(HUS!$B$8;0;RÆKKE(1:1))=2;"L2";""))
Avatar billede Peter W. Novice
12. februar 2017 - 18:47 #5
Det svar får jeg ikke meget ud af. Har prøvet at indsætte det og så står der værdi??
Avatar billede excelent Ekspert
12. februar 2017 - 18:58 #6
Avatar billede excelent Ekspert
12. februar 2017 - 19:08 #7
Kan også gøres med :
=HVIS(INDIREKTE("HUS!"&TEGN(RÆKKE(67:67))&8)=1;"L1";HVIS(INDIREKTE("HUS!"&TEGN(RÆKKE(67:67))&8)=2;"L2";""))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 19:39 #8
Eller med en multicelle matrixformel, altså marker så mange række som du har kolonner med data og indtast denne matriksformel:

="L"&TRANSPOSE(INDEX(HUS!$C$8:$L$8;;))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 19:49 #9
Eller normal formel:

="L"&INDEX(HUS!$C$8:$L$8;ROWS($1:1))
Kopier ned.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 19:51 #10
Glemte at nævne at INDEX, TRANSPOSE og ROWS på dansk hedder INDEKS, TRANSPONER og RÆKKER.
Avatar billede excelent Ekspert
12. februar 2017 - 19:53 #11
ja eller
="L"&INDIREKTE("HUS!"&TEGN(RÆKKE(67:67))&8)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2017 - 20:11 #12
Ja, men jeg foretrækker bare ikke-volatile funktioner (spørgeren skriver at det er et stort ark).
Avatar billede Mads32 Ekspert
13. februar 2017 - 16:11 #13
Hej PeterW

Vedlagt et lille eksempel hvordan du også kan bruge de almindelige kopi- og indsætningsfunktioner.

https://www.dropbox.com/s/nzgwa1rjo6mv5q2/kopier_lodret_saa_kolonnenavn_aendres.xlsx?dl=0
Avatar billede Peter W. Novice
13. februar 2017 - 22:45 #14
Tak for det fine svar der er kommet. Det har været til stor hjælp. ;o)
Avatar billede Peter W. Novice
13. februar 2017 - 23:27 #15
Løsningen som bedst rammer det jeg søger er følgende forslag fra Excelent.
Jeg har med interesse afprøvet alle forslag, men nedenstående en den unikke og mest håndterbare løsning jeg søgte efter. ;o)

=HVIS(FORSKYDNING(HUS!$B$8;0;RÆKKE(1:1))=1;"L1";HVIS(FORSKYDNING(HUS!$B$8;0;RÆKKE(1:1))=2;"L2";""))

TAK for hjælpen.