Annonceindlæg fra it-jobbank

Du skal gøre dig umage, når du skal tiltrække it-folk

Det er afgørende, at du formår at udforme en god jobannonce, når du skal gøre din virksomhed attraktiv over for potentielle it-kandidater.

Det bliver kun sværere at tiltrække kompetente it-kandidater, og derfor er det afgørende, at du og din virksomhed er skarpe i kommunikationen, når I skal tiltrække arbejdskraft til it-afdelingen.

Af samme grund vil jeg dele et par gode råd og input med jer, så I kan blive klædt endnu bedre på til at skrive en motiverende jobannonce.

Hvad er vigtigt for it-folk?

It-folk lægger særligt vægt på disse forhold i jobannoncen:

  • Hvad din virksomhed beskæftiger sig med. Ifølge en undersøgelse som Computerworld og it-jobbank har udarbejdet, er det ikke vigtigt, at din virksomhed er kendt. Til gengæld er det vigtigt, hvad den er kendt for.
  • Fortællinger om afdelingen, kollegerne og chefen. Faktisk er forholdet til kolleger og chefen noget af det allervigtigste for it-folk, når det kommer til arbejdsmiljø.
  • Hvad de konkrete arbejdsopgaver og ansvarsområder består af. Udfordrende arbejdsopgaver og muligheden for at have indflydelse på dem er vigtigst for it-folk, når det handler om jobindhold og udviklingsmuligheder.

Derudover lægger de også vægt på kravene til faglige og personlige kompetencer samt forventningerne til dem.

Fem hurtige om jobannoncen

1: Brug en præcis og letforståelig jobtitel i overskriften
Kandidaterne fanger du med overskriften, og den skal indeholde jobtitlen. Så vær ikke for intern eller kreativ med den.

2: Sælg jobbet fra begyndelsen
Brug de første par linjer/underoverskriften på at fortælle om det bedste ved jobbet eller arbejdspladsen. Det er indledningen, som skal få en potentiel kandidat til at læse videre.

3: Beskriv jobbet
Fokuser på at beskrive jobbet, så kandidaten får et helhedsindtryk af jobbet. Beskriv den hverdag, kandidaten kommer ind i og de perspektiver, der er i jobbet. Afsnittet skal fylde mindst en fjerdedel og helst en tredjedel af jobannoncen.

4: Vi tilbyder
Fortæl om afdelingen, dens kultur, vision og strategier -  og kom gerne ind på de blødere værdier. Gode kollegaer og en kompetent leder vægter højt i et ansættelsesforhold for it-professionelle.

5: Ansøgning
Hvem ringer man til, hvis man har spørgsmål? Skriv ansøgningsfrist, og hvor ansøgningen skal sendes til. Specificér, hvis kandidaten skal fremsende bilag som foreksempel CV eller referencer.

Vær konkret
Jo mere konkret, du kan være i jobbeskrivelsen, jo nemmere bliver det for kandidaten at vurdere, om jobbet er relevant. Husk at oversætte de slidte klicheer til ord og udtryk, der siger noget om jobbet.

Tænk ude fra og ind
Sæt dig i kandidaternes sted, og tænk på, hvad der skal få netop de kandidater, du vil have fat i, til at søge jobbet. Kandidaten sidder ofte allerede i et godt job, så hvorfor skal vedkommende sige op og søge hos din virksomhed?

Godt at vide

Max 500 ord. Forsøg at holde annonceteksten kort. Kortuddannede kandidater ønsker kortere tekster. I stedet for beskrivelser: Link videre, når det passer i konteksten.

Gør det overskueligt. Skriv korte sætninger og anvend korte afsnit (max fire linjer før et linjeskift). Formuler en sigende overskrift til hvert afsnit. Det giver luft og overblik.

Skriv altid i aktiv form - og aldrig passiver. Det vil sige "du," "vi," "virksomheden" og ikke "man," "den rette kandidat," "personen."

Max fem punkter ad gangen. Kandidaten mister overblikket, hvis der kommer flere. Kombinér gerne punktopstilling forskellige steder i annoncen med prosatekst.

Gør annoncen levende. Anvend gerne billeder af mennesker fra din virksomhed i annoncen eller måske en kort video, hvor chefen eller medarbejderne fortæller og viser rundt i afdelingen. Det er noget, der virker rigtigt godt. Når en kandidat læser en jobannonce, skal der gerne poppe billeder op for kandidatens indre blik. Vedkommende skal visualisere sig selv i jobbet og sin fremtid i virksomheden.

Kilde: Jobindex "Den gode jobannonce"
marts 2016, 5.470 respondenter

Vil du vide mere?
Er du interesseret i at vide mere, kan du via dette link få fat på den undersøgelse, som Computerworld og it-jobbank har udarbejdet med deltagelse af mere end 2.000 it-folk.

Kort om it-jobbank

it-jobbank er Danmarks førende karrieresite for it-folk. Vi har en klar vision om at være virksomheders foretrukne rekrutteringspartner og stedet, hvor it-kandidater finder drømmejobbet.

Læs mere om it-jobbank
Kontaktinfo:

it-jobbank A/S

Islands Brygge 57

2300 København S

https://www.it-jobbank.dk/

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
”Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”
Virkningsløs piratmedicin koster tusindvis af liv hvert år, men it-giganten IBM mener, at den har fundet en løsning på problemet. Bliv klogere på hvordan IBM vil bruge blockchain til at forhindre svindel i medicinalindustrien supply-chain
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.
White paper
Vigtige overvejelser til din cloud-strategi
Med denne video får du en dybdegående gennemgang af de overvejelser, man som virksomhed bør gøre sig, når man definerer sin cloud-strategi. Din virksomheds tilgang til cloud er i dag et vigtigt emne, når I planlægger jeres it-strategi. Er cloud ”et andet sted”, eller er cloud en leverancemodel for it-services? Skal man have infrastruktur on-site, outsourcing, cloud eller både og? Dette er et spørgsmål, som mange der beskæftiger sig med it-infrastruktur og strategi stiller sig selv. Se hvorfor det ofte ikke et enten eller, men snarere et både og.