Annonceindlæg fra it-jobbank

Sådan opbygger du en talent pipeline

I takt med, at det bliver sværere at rekruttere it-folk, øges behovet for at at opbygge relationer til kandidaterne – også før du får behov for dem.

Det er noget, alle kan blive enige om: Vigtigheden i at ansætte de rigtige medarbejdere. Men rent faktisk at gøre det er en helt anden udfordring, som en talent pipeline kan være løsningen på. Og du skal sælge fordelene internt, men ved du, hvordan du skaber en konsistent og effektiv talent pipeline?

Vi tager dig gennem rejsen – inspireret af Blog Beamery.

Hvad er en talent pipeline?

En talent pipeline handler om, at du ikke længere anser rekruttering som en pludselig opstået udfordring, når en medarbejder siger op, men i stedet tænker rekruttering som en langsigtet indsats, der hele tiden skal dyrkes og styrkes. Du aktiverer it-kandidater, inden behovet opstår, og gør opmærksom på din virksomhed som arbejdsplads.

5 fordele ved talent pipelines

  1. Når du ikke længere anser rekruttering som en pludselig udfordring, resulterer det i bedre it-kandidater.
  2. En talent pipeline aktiverer passive jobsøgere, fordi du konsekvent gør opmærksom på din virksomhed som arbejdsplads – også over for dem, der ikke aktivt søger job.
  3. Det betyder, at du er mindre afhængig af dit employer brand, fordi du har bedre tid til at sælge din virksomhed til it-kandidaterne og overkomme eventuelle udfordringer, fx at arbejdspladsen er beliggende langt fra offentlig transport eller andet.
  4. En talent pipeline giver dig også mulighed for at arbejde mere taktisk med mangfoldighed samt identificere og udvælge kandidater, der matcher netop dine krav til diversitet i medarbejderstaben.
  5. Fordi processen omkring en talent pipeline er centreret omkring kandidaten, giver det også bedre oplevelser med din virksomhed som arbejdsplads – det skaber et bedre omdømme og styrker dit employer brand.

Sådan bygger du en talent pipeline

Gennem en struktureret indsats kan du i 3 trin skabe en fornuftig talent pipeline, der ofte vil udspille sig som en dynamisk proces, hvor det konkrete behov diskuteres og nedfældes.

Skab en persona

Derfor er det første trin at beskrive den ideelle it-kandidat, dvs. skabe en persona. Men hvordan gør du det? Helt grundlæggende er det en blanding af din mavefornemmelse, data og analyse. Start med at finde ud af, hvad der gør it-medarbejdere i din virksomhed succesfulde – interview evt. udvalgte medarbejdere om deres mål, motivation og interesser. Spørg derefter ansættende ledere, hvad de leder efter i en it-kandidat.

Derefter kan du indsamle andre demografiske oplysninger fra succesfulde medarbejdere i din virksomhed. Uddannelsesbaggrunde, interesser og meget andet kan danne grundlaget for en rigtig fornuftig kandidatpersona.

Spørg dem også om deres baggrund, erfaring, personlige mål, og om der er noget, de ønsker skal ændres i virksomheden. Til sidst kan du høre dem, hvor de bruger deres tid – offline som online – for at få en god indikation af, hvor du skal fange lignende it-kandidater.

Men også husk, at du nødig vil klone it-afdelingen. Hav altid diversitet for øje.

Kickstart din pipeline

Der findes tre måder at kickstarte en talent pipeline på:

  1. Du kan aktivere tidligere ansøgere, dvs. dem, du kategoriserede som kvalificerede it-kandidater, men som desværre ikke fik jobbet.
  2. Tiltrækning af it-folk gennem markedsføring, events og kampagner er en anden mere målrettet måde at drive ansøgninger på.
  3. Sourcing kan også være din vej til værdifulde it-folk – gennem enten fast sourcing eller slow sourcing. Fast sourcing beskriver disciplinen at lede efter og udvælge specifikke kandidater til en bestemt it-stilling. Slow sourcing er at lede efter og udvælge kandidater specifikt til din talent pipeline.

Aktiver din pipeline

Undersøgelser viser, at et brand skal vise sig for en person 8 gange for at påvirke en beslutning. Derfor kræver det tålmodighed at pleje forholdet til de dygtigste it-folk. Du må ikke virke desperat eller placere dine kontaktpunkter for tæt på hinanden.

Din vigtigste opgave er at gøre it-kandidaterne opmærksomme på din virksomhed som arbejdsplads, få dem til at opdage jer, overveje mulighederne for et job hos jer – og i sidste ende få dem til at søge jobbet.

Spritny rapport af Danmarks it-folk: Du risikerer at miste halvdelen af din it-afdeling

I HR er det altid et spørgsmål, hvordan de bedste it-folk tiltrækkes – ikke mindst, fordi rekrutteringen af dem er ren krigsførelse.

Også rekruttering bliver mere digital og social: ”SocialMedia Boost har enormt potentiale”

Det er svært at ramme it-profiler, og det skaber efterspørgsel på databaseret jobannoncering, der gør netop dét. Derfor lanceres SocialMedia Boost.

Opskriften på den gode jobannonce

Vi husker kun 10% af, hvad vi læser. Derfor er det vigtigt, at din jobannonce skiller sig ud, hvis du vil tiltrække den rigtige it-kandidat.

Kan du skaffe it-kandidater, når du ikke er Google, Microsoft eller LEGO?

Vi stod pludselig i en situation, hvor det var rigtig svært at skære kandidater fra.

Danske Bank, LEGO og Systematic: Aarhus skal være epicenter for it-talenter

Destination AARhus er en realitet. En fælles udfordring blandt 13 aarhusianske virksomheder har fået dem til at slå pjalterne sammen.

Tre nemme måder at søge it-job på

Danske virksomheder leder med lys og lygte efter it-folk, og de søger ofte i vores CV-database for at finde nye medarbejdere.

Du skal gøre dig umage, når du skal tiltrække it-folk

Det er afgørende, at du formår at udforme en god jobannonce, når du skal gøre din virksomhed attraktiv over for potentielle it-kandidater.

Fire ud af fem it-folk er åbne over for nyt job

Mere end 2.000 danske it-folk har deltaget i it-jobbanks undersøgelse. Fire ud af fem er villige til at skifte job.

Kort om it-jobbank

it-jobbank er Danmarks førende karrieresite for it-folk. Vi har en klar vision om at være virksomheders foretrukne rekrutteringspartner og stedet, hvor it-kandidater finder drømmejobbet.

Læs mere om it-jobbank
Kontaktinfo:

it-jobbank A/S

Islands Brygge 57

2300 København S

https://www.it-jobbank.dk/

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Stor undersøgelse: Mange SMB virksomheder er langt fra at realisere deres potentiale, i forhold til digital transformation
35% af de adspurgte medarbejdere fra små- og mellemstore virksomheder mener, at deres virksomhed vil falde bagud inden for fem år, hvis de ikke investerer i ny teknologi. En undersøgelse blandt 3.600 medarbejdere i 23 lande viser, at selvom medarbejderne er åbne for og interesserede i den digitale arbejdsplads, så mener mange ikke, at de er klædt godt nok på til at drage de fulde fordele af de nye værktøjer og muligheder. Download rapporten for at blive klogere på nogle af fordelene og processerne omkring den digitale arbejdsplads.